Kan någon hjälpa mig att återställa raderade bilder från min Canon-kamera?

Jag råkade radera viktiga foton från min Canon-kamera innan jag säkerhetskopierade dem, och jag behöver verkligen hjälp med att ta reda på om de kan återställas. Bilderna fanns på minneskortet, och jag är rädd att det kan göra saken värre om jag använder kameran igen. Jag letar efter råd om återställning av Canon-foton, säkra återställningssteg och det bästa sättet att återställa raderade kamerabilder.

Jag har sett det här gå fel på minneskort mer än en gång. Raderade bilder på en Canon finns ofta fortfarande kvar ett tag. Det som förstör återställningen är att använda kortet igen. Om du redan har märkt att bilder saknas, sluta fotografera nu.

Det första jag skulle göra är att behandla kortet som bevismaterial. Inga fler skrivningar till det. Inget pillande. Ingen ett snabbt testfoto. Här är den korta versionen.

1. Ta inte fler bilder: En enda ny fil räcker för att skriva över gammal bilddata.
  2. Pilla inte med kortet i kameran: Att bläddra i menyer och prova slumpmässiga lösningar återställer inte filer, och vissa åtgärder skriver data.
  3. Formatera det inte: Om din dator visar en uppmaning om formatering, avbryt den.
  4. Ta ut SD-kortet: Om det har en låsknapp på sidan, skjut den till skrivskyddat läge. Låt sedan kortet vara tills du skannar det på en dator.

Varför detta fungerar är ganska enkelt. På de flesta SD-kort innebär det inte att bildens byte raderas direkt när du tar bort ett foto. Kortet markerar utrymmet som ledigt. Så bilderna ligger ofta fortfarande kvar där, dolda, tills ny data hamnar ovanpå dem. När de väl har skrivits över är det kört.

Innan du börjar med återställningsverktyg, kontrollera appen image.canon om du använder den. Jag har sett molnkopior ligga kvar där i några veckor, ibland upp till 30 dagar. Om inget finns där, gå vidare till återställningsprogram. För detta ska du använda en dator och en USB-kortläsare för SD-kort. Jag skulle inte ansluta själva Canon-kamerahuset via USB för återställningsarbete.

Ett par verktyg som är värda att prova:

1. Disk Drill: Det här är det jag skulle börja med. Renare upplägg, lättare att sortera bland resultaten, och det hanterar fotoåterställning från SD-kort bra. Det stöder också Canons RAW-format som CR2 och CR3, vilket spelar roll om du fotograferade i RAW i stället för JPG. Förhandsvisningen är också bra, så du kan kontrollera vad som hittades innan du sparar något. På Windows är de första 100 MB av återställning gratis, vilket är bra för att testa.
  2. PhotoRec: Det här kostar ingenting och är legitimt. Jag använde det en gång på ett gammalt kort och det hittade mer än jag förväntade mig. Nackdelarna är att det är mindre användarvänligt, körs i ett textfönster, och dina ursprungliga filnamn brukar oftast inte komma tillbaka. Du kommer att få lägga tid på att sortera filer efteråt.

Stegen för återställning är i stort sett desamma oavsett vilken app du väljer:

1. Installera programvaran på din dator: Lägg den på din interna enhet eller en annan säker enhet. Installera aldrig återställningsprogram på samma SD-kort som du försöker återställa från.
  2. Skanna SD-kortet: Sätt i kortet med en kortläsare, öppna verktyget och starta en skanning. Stora kort tar ett tag, så låt den bli klar.
  3. Filtrera efter bilder och förhandsgranska resultaten: Begränsa resultaten till bilder. Kontrollera förhandsvisningarna först så att du inte återställer trasiga filer eller slumpmässigt skräp.
  4. Spara återställda filer någon annanstans: Lägg dem på din dator, en extern enhet, var som helst utom på det ursprungliga SD-kortet.

Om du låter kortet vara orört är dina chanser mycket bättre. När du har kopierat tillbaka allt och gjort en säkerhetskopia, formatera då kortet i kameran innan du använder det igen.

Om kortet inte har återanvänts mycket är chanserna till återställning fortfarande ganska goda. Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, sluta använda kortet nu. Där jag tycker annorlunda är detta. Jag skulle först skapa en fullständig avbild av SD-kortet om du har tillgång till en PC och ett avbildningsverktyg. Arbeta från kopian, inte originalet. Mindre risk om en skanning kraschar eller kortet är instabilt.

Några extra saker som folk missar:

1. Kontrollera mapparna DCIM och MISC efter dolda filer.
  2. I Windows ska du använda chkdsk på kortet först efter återställningsförsök, inte före. Det fixar ibland saker genom att ta bort filreferenser.
  3. Om du fotograferade i RAW+JPEG kan det ena formatet gå att återställa även om det andra är trasigt.
  4. Om kortet visar fel eller kopplar från, hoppa över upprepade skanningar. Klona det en gång.

Disk Drill är ett stabilt förstaval för återställning av Canon-foton från SD-kort eftersom förhandsvisningar hjälper dig att snabbt sortera JPG-, CR2- och CR3-filer. Om kortet är skadat är ett labb det säkrare alternativet.

Dessutom är den här korta guiden om fotoåterställning från SD-kort värd att titta på om du vill ha en visuell genomgång, se denna Instagram-reel om steg för återställning av SD-kort.

Spara inte återställda filer tillbaka på samma kort. Lätt misstag, förstör saker snabbt. Har varit där, gjorde det misstaget en gång.

En sak jag skulle lägga till till det som @mikeappsreviewer och @chasseurdetoiles sa: kontrollera om bilderna faktiskt raderades, eller bara är dolda bakom en trasig filtabell. Canon-kort kan ibland se tomma ut när katalogen blir korrupt, men bilddatan finns fortfarande kvar. Det spelar roll, för i så fall kan återställningen bli renare och du kan få tillbaka fler intakta filer.

Jag skulle faktiskt inte börja med slumpmässiga inbyggda reparationsverktyg från Windows eller macOS. Folk gör det och tror att det kommer att fixa kortet, och ibland städar det bara upp skadan och gör återställningen svårare. Lite som den digitala versionen av att sopa krossat glas under en matta.

Det jag skulle göra annorlunda:

• Sätt SD-kortet i en kortläsare
  • Kontrollera om kortets kapacitet visar använt utrymme trots att bilderna verkar borta
  • Om använt utrymme fortfarande finns där är det ett ganska bra tecken
  • Kopiera först hela den synliga mappstrukturen, även om den ser ofullständig ut
  • Kör sedan återställning

När det gäller programvara är Disk Drill ett stabilt val för fotoåterställning från Canon SD-kort eftersom det är enklare att sortera bland JPEG-, CR2- och CR3-resultat än i vissa äldre verktyg. Jag gillar det mer för vanliga fall av oavsiktlig radering än för kort som håller på att gå sönder fysiskt. Om kortet ger fel, kopplar från eller ber om att formateras om och om igen, sluta med gör det själv-försök och överväg ett professionellt återställningslab.

Om du dessutom vill ha fler råd om återställning av kamerans minneskort från riktiga användare är den här tråden relevant: Diskussion om fotoåterställning från Canon-kamera SD-kort

En liten sak folk glömmer: om din Canon hade Wi-Fi-överföring aktiverad, kolla även telefonen. Jag har sett raderade bilder fortfarande ligga kvar i Canon-appens cache eller mappar för automatisk uppladdning. Inte supervanligt, men värt 2 minuter att kontrollera.

Jag skulle delvis inte hålla med om en del av de tidigare råden från @chasseurdetoiles, @sternenwanderer och @mikeappsreviewer: om bilderna verkligen är viktiga, lägg inte timmar på att stapla alla gratisverktyg du kan hitta. För många skanningar på ett tveksamt kort kan göra saken värre om kortet redan är instabilt.

Ett par saker som ännu inte har nämnts:

• Kontrollera om din Canon skrev till en andra kortplats, om din modell har en. Jag har sett folk få panik över raderade bilder som egentligen låg på det andra kortet.
  • Leta efter lågupplösta kopior i telefonimporter, meddelandeappar, Lightroom Mobile-cache eller molnsynkmappar. Inte optimalt, men bättre än ingenting.
  • Om du också filmade video, återställ den separat. Videofragment kan dränka fotoresultat i vissa skanningar.

Om Disk Drill specifikt:

Fördelar

• Bra stöd för förhandsvisning av JPG och Canon RAW
  • Lättare att sortera resultat än i många återställningsappar
  • Helt okej vid fall av oavsiktlig radering

Nackdelar

• De bästa funktionerna är egentligen inte gratis
  • Djupa skanningar kan ge många skräpfiler med generiska namn
  • Inte mitt förstahandsval om kortet håller på att gå sönder fysiskt

Min bedömning: om kortet monteras normalt, använd en kortläsare, återställ till en annan enhet och börja med Disk Drill eftersom det går snabbt att kontrollera om filerna fortfarande finns där. Om kortet kopplar ner, visar I/O-fel eller blir väldigt varmt, sluta med gör det själv och gå direkt till ett återställningslaboratorium. Det är den punkt där programvara inte längre är det smarta valet.