Kan någon rekommendera gratis programvara för dataåterställning för Mac som fungerar?

Jag råkade radera viktiga filer från min Mac och tömde Papperskorgen innan jag insåg att jag fortfarande behövde dem. Jag letar efter gratis programvara för dataåterställning för Mac som faktiskt fungerar eftersom jag verkligen behöver återställa dokument och foton utan att betala för ett dyrt verktyg om möjligt.

Jag letade efter återställningsappar för Mac för ett tag sedan, och den gratis sidan av det är ganska tuff nu. De flesta appar kallar sig gratis, men sedan stöter du på betalväggen precis när det är dags att spara dina filer. På nuvarande macOS, med APFS och Apple Silicon i bilden, blir listan snabbt kort. Ändå hittade jag två gratisalternativ värda att prova.

1. PhotoRec är den jag skulle prova först om din budget är noll. Den är öppen källkod, gammaldags och bättre än den ser ut. Jag har använt den på ett trasigt SD-kort och på en enhet med filsystemsskador där snyggare appar misslyckades under skanningen. Den lyckades faktiskt få ut filer. Nackdelen är uppenbar så fort du öppnar den. Den körs i Terminal, arbetsflödet känns kantigt och de återställda filerna kommer ofta tillbaka med generiska namn och utan mappstruktur.

2. Exif Untrasher är också gratis, även om den är mycket mer begränsad. Den är främst för JPEG-återställning från kameror och SD-kort. Om ditt problem är försvunna bilder och du vill ha något enkelt, fungerar den bra. Om du behöver bred filåterställning räcker den inte till.

Om du är öppen för att betala skulle jag hänvisa dig till Disk Drill. Jag gillade den till slut mer än de flesta Mac-alternativ eftersom den inte motarbetar dig. På APFS-volymer fungerade den bra för mig, och jag stötte inte på några konstiga problem på Apple Silicon. Den hanterade också externa SSD-enheter, USB-minnen, SD-kort och Time Machine-volymer utan mycket krångel med inställningar.

Det som stack ut för mig:

1. Förhandsgranskningssystemet kändes pålitligt, så jag kunde kontrollera filer innan jag sparade något.

2. Raderade filer och formaterade volymer gav bättre resultat än jag förväntade mig.

3. Den innehåller byte-för-byte-avbildning för säkerhetskopior, vilket spelar roll om enheten verkar instabil.

4. Stödet för foto och video är stabilt, inklusive RAW-format från kameror.

5. Den är enklare att arbeta med än verktyg som R-Studio eller PhotoRec, särskilt om du inte vill passa upp ett tekniskt gränssnitt.

Huvudregeln är enkel. Sluta skriva till enheten i samma ögonblick som du märker dataförlust. Jag lärde mig detta den hårda vägen med SSD-enheter. Med TRIM på moderna Mac-datorer kan raderad data försvinna snabbt och förbli borta. Och när du återställer, spara filerna på en annan enhet. Skriv inte tillbaka dem till samma enhet som du försöker rädda.

Om du tömde Papperskorgen på en modern Mac med SSD minskar dina chanser snabbt på grund av TRIM. Så sluta först använda Macen. Varje skrivning försämrar dina chanser.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, de flesta gratis Mac-återställningsappar är fejk-gratis. Jag håller dock inte helt med om urvalslistan. Jag skulle också prova TestDisk, främst om problemet är en skadad partition eller förlorad volyminformation, inte återställning fil för fil. Det är gratis, öppen källkod och fult som stryk, men det har räddat diskar åt mig tidigare. För dokument är det mindre användarvänligt än betalappar.

För en riktig gratis kontroll, kör detta:

1. Titta i Time Machine först.
  2. Kontrollera iCloud Drive på iCloud.com, särskilt om synkronisering av Skrivbord och Dokument var aktiverad.
  3. Prova Terminal-snapshots om du använder APFS och raderingen skedde nyligen.

Om du vill ha den snabbaste vägen med ett hyggligt Mac-gränssnitt är Disk Drill fortfarande ett av de bättre valen. Gratisdelen är förhandsvisning, vilket är viktigt, eftersom du kan se om dina filer fortfarande finns där innan du lägger pengar. Om förhandsvisningarna misslyckas, gå vidare.

Dessutom låter den här titeln bättre för sökningar:
Bästa verktygen för dataåterställning för Mac, topp 5 appar värda att prova

Och om du vill ha en snabb videosammanfattning är den här helt okej:
se den här jämförelsen av dataåterställningsverktyg för Mac

Spara återställda filer på en extern enhet. Inte tillbaka på din Mac. Det är ett vanligt misstag.

Gratis på Mac som faktiskt återställer dokument som tömts från papperskorgen? Ärligt talat är de verkligt gratis alternativen få, och jag tycker att @mikeappsreviewer och @ombrasilente kanske var lite för generösa med hur användbara vissa av dem är för vanliga människor. PhotoRec kan fungera, visst, men för dokumentåterställning kan det bli en gigantisk hög med konstigt namngivna filer. Inte kul.

Ett par saker jag skulle prova som egentligen inte betonades tillräckligt:

1. Kolla papperskorgar i molnappar, inte bara iCloud. Dropbox, OneDrive och Google Drive behåller alla raderade filer ett tag.
  2. Om dokumenten låg i Pages, Word eller Excel, leta efter autosparade temporära kopior i:
    /private/var/folders/
    Det är störigt, men jag har återställt saker på det sättet tidigare.
  3. Om du har en annan Mac, sätt enheten i skrivskyddat läge eller återställ från extern uppstart om möjligt. Mindre risk att skriva över något.

När det gäller programvara är Disk Drill fortfarande ett av de mer realistiska Mac-verktygen för dataåterställning eftersom det åtminstone visar dig vad som går att återställa innan du spenderar pengar. Jag skulle inte kalla det gratis, men det är ett av de minst tidsödande alternativen. Om du absolut vill ha noll kostnad är TestDisk värt ett försök för volymproblem, men för raderade dokument är det ganska meh enligt mig.

Om detta dessutom är en intern SSD i en nyare Mac, var beredd på dåliga nyheter. TRIM är brutalt.

För fler åsikter finns här en bra diskussion om de bästa Mac-verktygen för dataåterställning och apprekommendationer.

En sak jag skulle lägga till till det som @ombrasilente, @himmelsjager och @mikeappsreviewer redan har täckt: kontrollera appnivåns senaste filer och lokal versionshistorik innan du kör återställningsskanningar. Word, Pages, Excel och vissa PDF-redigerare sparar ibland återställbara kopior även efter att originalfilen har raderats.

Om du vill ha faktiskt gratis programvara skulle jag dela upp det så här:

• PhotoRec: bästa verkligt gratis alternativet för rå filåtervinning
  • TestDisk: bättre för partitions- eller volymproblem än vanliga raderade dokument
  • Inbyggda kostnadsfria kontroller: appars temporära filer, versionshistorik i molnet, listor över senaste dokument

Jag håller inte riktigt med om synsättet att bara prova återställningsprogram först. På en intern SSD i en Mac skulle jag lägga 10 minuter på att kontrollera appspecifika rester innan jag skannar. Snabbare, mindre rörigt, och ibland får du tillbaka det ursprungliga filnamnet.

Om Disk Drill:

Fördelar:

• mycket lättanvänt Mac-gränssnitt
  • bra förhandsvisning innan du betalar
  • hanterar många filtyper
  • användbart om du också behöver skanna externa enheter

Nackdelar:

• inte egentligen gratis för fullständig återställning
  • resultaten på interna SSD:er med TRIM kan fortfarande vara dåliga
  • djupa skanningar kan ge massor av skräp att sortera igenom

Så ja, Disk Drill är ett rimligt val om du vill ha det minst smärtsamma gränssnittet, men om det här gäller en nyligen tömd papperskorg på en intern SSD, ha rimliga förväntningar. Om filerna låg på en extern HDD, USB-enhet eller SD-kort är dina chanser mycket bättre.