Kan noen anbefale gratis datagjenopprettingsprogramvare for Mac som fungerer?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra Macen min og tømte Papirkurven før jeg innså at jeg fortsatt trengte dem. Jeg ser etter gratis datagjenopprettingsprogramvare for Mac som faktisk fungerer, fordi jeg virkelig trenger å gjenopprette dokumenter og bilder uten å betale for et dyrt verktøy hvis det er mulig.

Jeg lette etter gjenopprettingsapper for Mac for en stund siden, og gratissiden av dette er ganske røff nå. De fleste apper kaller seg gratis, men så møter du betalingsmuren akkurat når det er på tide å lagre filene dine. På dagens macOS, med APFS og Apple Silicon i miksen, blir listen fort kort. Likevel fant jeg to gratisalternativer som er verdt et forsøk.

1. PhotoRec er den jeg ville prøvd først hvis budsjettet ditt er null. Den er åpen kildekode, litt gammeldags, og bedre enn den ser ut. Jeg har brukt den på et ødelagt SD-kort og på en disk med filsystemskade der penere apper mislyktes under skanningen. Den klarte faktisk å hente ut filer. Ulempen er åpenbar med en gang du åpner den. Den kjører i Terminal, arbeidsflyten føles grov, og de gjenopprettede filene kommer ofte tilbake med generiske navn og uten mappestruktur.

2. Exif Untrasher er også gratis, selv om den er mye mer begrenset. Den er mest for gjenoppretting av JPEG-bilder fra kameraer og SD-kort. Hvis problemet ditt er manglende bilder og du vil ha noe enkelt, er den grei. Hvis du trenger bred filgjenoppretting, er den ikke nok.

Hvis du er åpen for å betale, ville jeg pekt deg til Disk Drill. Jeg endte opp med å like den mer enn de fleste Mac-alternativer fordi den ikke jobber mot deg. På APFS-volumer oppførte den seg bra for meg, og jeg støtte ikke på rare problemer på Apple Silicon. Den håndterte også eksterne SSD-er, USB-pinner, SD-kort og Time Machine-volumer uten mye oppsettsstyr.

Dette skilte seg ut for meg:

1. Forhåndsvisningssystemet virket pålitelig, så jeg kunne sjekke filer før jeg lagret noe.

2. Slettede filer og formaterte volumer ga bedre resultater enn jeg forventet.

3. Den inkluderer byte-for-byte sikkerhetskopiavbildning, noe som er viktig hvis disken virker ustabil.

4. Støtten for bilder og video er solid, inkludert RAW-formater fra kameraer.

5. Den er enklere å jobbe med enn verktøy som R-Studio eller PhotoRec, spesielt hvis du ikke vil sitte og passe på et teknisk grensesnitt.

Hovedregelen er enkel. Slutt å skrive til disken i det øyeblikket du oppdager datatap. Jeg lærte dette på den harde måten med SSD-er. Med TRIM på moderne Mac-er kan slettede data forsvinne raskt og forbli borte. Og når du gjenoppretter, lagre filene på en annen disk. Ikke skriv dem tilbake til den samme du prøver å redde.

Hvis du tømte Papirkurv på en moderne Mac SSD, synker sjansene dine raskt på grunn av TRIM. Så først, slutt å bruke Mac-en. Hver skriving skader sjansene dine.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting, de fleste gratis Mac-gjenopprettingsapper er falskt gratis. Jeg er litt uenig om kortlisten, da. Jeg ville også prøvd TestDisk, særlig hvis problemet er en skadet partisjon eller tapt voluminformasjon, ikke gjenoppretting fil for fil. Det er gratis, åpen kildekode og stygt som juling, men det har reddet disker for meg før. For dokumenter er det mindre brukervennlig enn betalte apper.

For en ekte gratis sjekk, kjør dette:

1. Se i Time Machine først.
  2. Sjekk iCloud Drive på iCloud.com, spesielt hvis synkronisering av Skrivebord og Dokumenter var aktivert.
  3. Prøv Terminal-øyeblikksbilder hvis du bruker APFS og slettingen skjedde nylig.

Hvis du vil ha den raskeste veien med et brukbart Mac-grensesnitt, er Disk Drill fortsatt et av de bedre valgene. Den gratis delen er forhåndsvisning, noe som er viktig, fordi du ser om filene dine fortsatt er der før du bruker penger. Hvis forhåndsvisningene mislykkes, gå videre.

Denne tittelen fungerer også bedre for søk:
Beste datagjenopprettingsverktøy for Mac, topp 5 apper verdt å prøve

Og hvis du vil ha en rask videooversikt, er denne ganske bra:
se denne sammenligningen av Mac-verktøy for datagjenoppretting

Lagre gjenopprettede filer på en ekstern disk. Ikke tilbake på Mac-en din. Det er en vanlig tabbe.

Gratis på Mac som faktisk gjenoppretter dokumenter fra tømt papirkurv? Ærlig talt, de virkelig gratis alternativene er få, og jeg synes @mikeappsreviewer og @ombrasilente kanskje var litt for generøse om hvor brukbare noen av dem er for vanlige folk. PhotoRec kan fungere, klart, men for dokumentgjenoppretting kan det bli til en enorm haug med filer med rare navn. Ikke gøy.

Et par ting jeg ville prøvd som egentlig ikke ble understreket nok:

1. Sjekk papirkurvene i skylagringsapper, ikke bare iCloud. Dropbox, OneDrive og Google Drive beholder alle slettede filer en stund.
  2. Hvis dokumentene var i Pages, Word eller Excel, se etter autosave-/midlertidige kopier i:
    /private/var/folders/
    Det er irriterende, men jeg har gjenopprettet ting på den måten før.
  3. Hvis du har en annen Mac, sett disken i skrivebeskyttet modus eller gjenopprett fra ekstern oppstart hvis mulig. Mindre risiko for overskriving.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill fortsatt et av de mer realistiske Mac-verktøyene for datagjenoppretting fordi det i det minste viser deg hva som kan gjenopprettes før du bruker penger. Jeg ville ikke kalt det gratis, men det er et av alternativene som sløser minst med tiden. Hvis du absolutt vil ha null kostnad, er TestDisk verdt et forsøk for volumproblemer, men for slettede dokumenter er det litt meh etter min mening.

Hvis dette også er en intern SSD i en nyere Mac, vær forberedt på dårlige nyheter. TRIM er brutal.

For flere meninger, her er en solid diskusjon om de beste Mac-verktøyene for datagjenoppretting og appanbefalinger.

En ting jeg vil legge til til det @ombrasilente, @himmelsjager og @mikeappsreviewer allerede har dekket: sjekk appnivåets nyere filer og lokal versjonshistorikk før du kjører gjenopprettingsskanninger. Word, Pages, Excel og noen PDF-redigerere beholder noen ganger kopier som kan gjenopprettes selv etter at originalfilen er slettet.

Hvis du vil ha faktisk gratis programvare, ville jeg delt det opp slik:

• PhotoRec: beste virkelig gratis alternativ for rå filuttrekking
  • TestDisk: bedre for partisjons- eller volumproblemer enn vanlige slettede dokumenter
  • Innebygde kontroller uten kostnad: appenes midlertidige filer, versjonshistorikk i skyen, lister over nylige dokumenter

Jeg er litt uenig i vinklingen om å bare prøve gjenopprettingsprogramvare først. På en intern SSD i en Mac ville jeg brukt 10 minutter på å sjekke appspesifikke rester før jeg skanner. Raskere, mindre rotete, og noen ganger får du tilbake det opprinnelige filnavnet.

Om Disk Drill:

Fordeler:

• svært enkelt Mac-grensesnitt
  • god forhåndsvisning før du betaler
  • håndterer mange filtyper
  • nyttig hvis du også må skanne eksterne disker

Ulemper:

• ikke egentlig gratis for full gjenoppretting
  • resultatene på interne SSD-er med TRIM kan fortsatt være svake
  • dypskanninger kan returnere masse søppel som må sorteres

Så ja, Disk Drill er et rimelig valg hvis du vil ha det minst smertefulle grensesnittet, men hvis dette er Papirkurven som nylig er tømt på en intern SSD, bør du dempe forventningene. Hvis filene lå på en ekstern HDD, USB-stasjon eller SD-kort, er sjansene dine mye bedre.