Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra Canon-kameraet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem, og jeg trenger virkelig hjelp til å finne ut om de kan gjenopprettes. Bildene lå på minnekortet, og jeg er redd for at det kan gjøre ting verre å bruke kameraet igjen. Jeg ser etter råd om gjenoppretting av Canon-bilder, sikre gjenopprettingstrinn og den beste måten å gjenopprette slettede kamerabilder på.
Jeg har sett dette gå galt på minnekort mer enn én gang. Slettede bilder på et Canon ligger ofte fortsatt der en stund. Det som ødelegger gjenoppretting er å bruke kortet igjen. Hvis du allerede har oppdaget at bilder mangler, slutt å ta bilder nå.
Det første jeg ville gjort er å behandle kortet som bevismateriale. Ikke skriv mer til det. Ikke rot rundt. Ingen en rask testbilde. Her er den korte versjonen.
- Ikke ta flere bilder: Én ny fil er nok til å overskrive gamle bildedata.
- Ikke tukle med kortet i kameraet: Å bla i menyer og prøve tilfeldige løsninger vil ikke gjenopprette filer, og noen handlinger skriver data.
- Ikke formater det: Hvis datamaskinen din viser et formateringsvarsel, avbryt det.
- Ta ut SD-kortet: Hvis det har en låsebryter på siden, skyv den til skrivebeskyttet. La det deretter være i fred til du skanner det på en datamaskin.
Hvorfor dette fungerer er ganske enkelt. På de fleste SD-kort sletter ikke det å slette et bilde bildefilens byte med én gang. Kortet markerer plassen som ledig. Så bildene ligger ofte fortsatt der, skjult, til nye data havner oppå dem. Når de først er overskrevet, er det over.
Før du går løs på gjenopprettingsverktøy, sjekk image.canon-appen hvis du bruker den. Jeg har sett at kopier i skyen fortsatt ligger der i noen uker, noen ganger opptil 30 dager. Hvis ingenting er der, gå videre til gjenopprettingsprogramvare. Til dette bør du bruke en datamaskin og en USB SD-kortleser. Jeg ville ikke koblet selve Canon-kameraet til via USB for gjenopprettingsarbeid.
Et par verktøy som er verdt å prøve:
- Disk Drill: Dette er den jeg ville startet med. Renere oppsett, enklere å sortere gjennom resultater, og den håndterer bildegjenoppretting fra SD-kort godt. Den støtter også Canon RAW-formater som CR2 og CR3, noe som betyr noe hvis du tok bilder i RAW i stedet for JPG. Forhåndsvisningen er også solid, så du kan sjekke hva som ble funnet før du lagrer noe. På Windows er de første 100 MB av gjenoppretting gratis, noe som hjelper ved testing.
- PhotoRec: Denne koster ingenting, og den er legitim. Jeg brukte den én gang på et gammelt kort, og den fant mer enn jeg forventet. Ulempene er at den er mindre brukervennlig, kjører i et tekstvindu, og de opprinnelige filnavnene dine kommer som regel ikke tilbake. Du vil bruke tid på å sortere filer etterpå.
Trinnene for gjenoppretting er stort sett de samme uansett hvilken app du velger:
- Installer programvaren på datamaskinen din: Legg den på interndisken din eller en annen trygg disk. Installer aldri gjenopprettingsprogramvare på det samme SD-kortet du prøver å gjenopprette fra.
- Skann SD-kortet: Sett inn kortet med en kortleser, åpne verktøyet og start en skanning. Store kort tar litt tid, så la den fullføre.
- Filtrer etter bilder og forhåndsvis resultater: Begrens resultatene til bilder. Sjekk forhåndsvisninger først, så du ikke gjenoppretter ødelagte filer eller tilfeldig søppel.
- Lagre gjenopprettede filer et annet sted: Legg dem på datamaskinen din, en ekstern disk, hvor som helst bortsett fra det opprinnelige SD-kortet.
Hvis du lar kortet være urørt, er sjansene dine mye bedre. Etter at du har kopiert alt tilbake og laget en sikkerhetskopi, kan du formatere kortet i kameraet før du bruker det igjen.
Hvis kortet ikke har blitt gjenbrukt mye, er sjansene for gjenoppretting fortsatt ganske gode. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én del, slutt å bruke kortet nå. Der jeg er uenig er dette. Jeg ville først laget et fullstendig bilde av SD-kortet hvis du har tilgang til en PC og et verktøy for diskavbildning. Arbeid fra kopien, ikke originalen. Mindre risiko hvis en skanning krasjer eller kortet er ustabilt.
Noen ekstra ting folk ofte overser:
- Sjekk mappene DCIM og MISC for skjulte filer.
- På Windows, bruk chkdsk på kortet først etter gjenopprettingsforsøk, ikke før. Det fikser noen ganger ting ved å fjerne filreferanser.
- Hvis du tok RAW+JPEG, kan det hende at ett format kan gjenopprettes selv om det andre er ødelagt.
- Hvis kortet viser feil eller kobler fra, hopp over gjentatte skanninger. Klon det én gang.
Disk Drill er et solid førstevalg for gjenoppretting av Canon-bilder fra SD-kort fordi forhåndsvisninger hjelper med å sortere JPG-, CR2- og CR3-filer raskt. Hvis kortet er skadet, er et laboratorium det tryggere valget.
Denne korte guiden om gjenoppretting av bilder fra SD-kort er også verdt en titt hvis du vil ha en visuell gjennomgang, se denne Instagram-reelen om trinn for gjenoppretting fra SD-kort.
Ikke lagre gjenopprettede filer tilbake på det samme kortet. En lett feil å gjøre, og det ødelegger ting raskt. Har vært der, gjorde den feilen én gang.
En ting jeg ville lagt til det @mikeappsreviewer og @chasseurdetoiles sa: sjekk om bildene faktisk ble slettet, eller bare skjult bak en ødelagt filtabel. Canon-kort kan noen ganger se “tomme” ut når katalogen blir korrupt, men bildedataene er fortsatt der. Det er viktig, fordi gjenopprettingen i så fall kan bli renere og du kan få tilbake flere intakte filer.
Jeg ville faktisk ikke startet med tilfeldige innebygde reparasjonsverktøy fra Windows eller macOS. Folk gjør det i tro om at det vil “fikse” kortet, og noen ganger rydder det bare opp i skaden og gjør gjenopprettingen vanskeligere. Litt som den digitale versjonen av å feie knust glass under et teppe.
Dette ville jeg gjort annerledes:
- Sett SD-kortet i en kortleser
- Se om kortkapasiteten viser brukt plass selv om bildene virker borte
- Hvis den brukte plassen fortsatt er der, er det et ganske godt tegn
- Kopier hele den synlige mappestrukturen ut først, selv om den ser ufullstendig ut
- Kjør deretter gjenoppretting
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av bilder fra Canon SD-kort fordi det er lettere å sortere gjennom JPEG-, CR2- og CR3-resultater enn med noen av de eldre verktøyene. Jeg liker det bedre for vanlige tilfeller med utilsiktet sletting enn for fysisk sviktende kort. Hvis kortet gir feil, kobler fra eller stadig ber om å bli formatert, stopp med gjør-det-selv-forsøk og vurder et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium.
Hvis du også vil ha flere råd om gjenoppretting av kameraminneskort fra ekte brukere, er denne tråden relevant: Diskusjon om gjenoppretting av bilder fra Canon-kamera SD-kort
En liten ting folk glemmer: hvis Canon-kameraet ditt hadde Wi-Fi-overføring aktivert, sjekk telefonen din også. Jeg har sett “slettede” bilder fortsatt ligge i Canon-appens cache eller mapper for automatisk opplasting. Ikke veldig vanlig, men verdt 2 minutter å sjekke.
Jeg vil være litt uenig i én del av det tidligere rådet fra @chasseurdetoiles, @sternenwanderer og @mikeappsreviewer: hvis bildene virkelig er viktige, ikke bruk timevis på å stable alle gratisverktøyene du kan finne. For mange skanninger på et marginalt kort kan gjøre ting verre hvis kortet allerede er ustabilt.
Et par ting som ikke er nevnt ennå:
- Sjekk om Canon-kameraet ditt skrev til et andre kortspor, hvis modellen din har det. Jeg har sett folk få panikk over slettede bilder som faktisk lå på det andre kortet.
- Se etter lavoppløselige kopier i telefonimporter, meldingsapper, Lightroom Mobile-buffer, eller mapper for skysynkronisering. Ikke ideelt, men bedre enn ingenting.
- Hvis du også tok opp video, gjenopprett det separat. Videofragmenter kan drukne fotoresultater i noen skanninger.
Om Disk Drill spesielt:
Fordeler
- God støtte for forhåndsvisning av JPG og Canon RAW
- Enklere å sortere resultater enn i mange gjenopprettingsapper
- Grei ved tilfeller av utilsiktet sletting
Ulemper
- De beste funksjonene er egentlig ikke gratis
- Dype skanninger kan gi mange ubrukelige treff med generiske navn
- Ikke mitt førstevalg hvis kortet er i ferd med å svikte fysisk
Min vurdering: hvis kortet monteres normalt, bruk en kortleser, gjenopprett til en annen disk, og start med Disk Drill fordi det er raskt å bekrefte om filene fortsatt er der. Hvis kortet kobler fra, viser I/O-feil, eller blir veldig varmt, slutt med gjør-det-selv og gå rett til et gjenopprettingslaboratorium. Det er punktet der programvare ikke lenger er det smarte valget.