Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer fra min Mac og tømte Papirkurven, før jeg indså, at jeg stadig havde brug for dem. Jeg leder efter gratis datagendannelsessoftware til Mac, der faktisk virker, fordi jeg virkelig har brug for at gendanne dokumenter og billeder uden at betale for et dyrt værktøj, hvis det er muligt.
Jeg begyndte at lede efter Mac-gendannelsesapps for noget tid siden, og den gratis del af markedet er ret barsk nu. De fleste apps kalder sig gratis, men så rammer du betalingsmuren lige, når det er tid til at gemme dine filer. På nuværende macOS, med APFS og Apple Silicon i spil, bliver listen hurtigt meget kort. Alligevel fandt jeg to gratis muligheder, der er værd at prøve.
-
PhotoRec er den, jeg ville prøve først, hvis dit budget er nul. Det er open source, gammeldags og bedre, end det ser ud til. Jeg har brugt det på et ødelagt SD-kort og på et drev med filsystemskader, hvor pænere apps fejlede under scanningen. Det lykkedes faktisk at hente filer ud. Ulempen er tydelig, så snart du åbner det. Det kører i Terminal, arbejdsgangen føles klodset, og de gendannede filer kommer ofte tilbage med generiske navne og uden mappestruktur.
-
Exif Untrasher er også gratis, selv om det er meget mere begrænset. Det er mest til JPEG-gendannelse fra kameraer og SD-kort. Hvis dit problem er manglende billeder, og du vil have noget simpelt, er det fint. Hvis du har brug for bred filgendannelse, er det ikke nok.
Hvis du er åben for at betale, ville jeg pege dig i retning af Disk Drill. Jeg endte med at kunne lide det mere end de fleste Mac-muligheder, fordi det ikke modarbejder dig. På APFS-diskenheder opførte det sig godt for mig, og jeg stødte ikke på mærkelige problemer på Apple Silicon. Det håndterede også eksterne SSD'er, USB-sticks, SD-kort og Time Machine-diskenheder uden det store opsætningsdrama.
Det, der skilte sig ud for mig:
Forhåndsvisningssystemet virkede troværdigt, så jeg kunne tjekke filer, før jeg gemte noget.
Slettede filer og formaterede diskenheder gav bedre resultater, end jeg havde forventet.
Det inkluderer byte-for-byte backup-imaging, hvilket betyder noget, hvis drevet virker ustabilt.
Understøttelsen af billeder og video er solid, inklusive RAW-formater fra kameraer.
Det er nemmere at arbejde med end værktøjer som R-Studio eller PhotoRec, især hvis du ikke har lyst til at babysitte en teknisk brugerflade.
Hovedreglen er enkel. Stop med at skrive til drevet i det øjeblik, du opdager datatab. Det lærte jeg på den hårde måde med SSD'er. Med TRIM på moderne Macs kan slettede data forsvinde hurtigt og forblive væk. Og når du gendanner, så gem filerne på et andet drev. Skriv dem ikke tilbage på det samme, som du prøver at redde.
Hvis du tømte Papirkurv på en moderne Mac SSD, falder dine chancer hurtigt på grund af TRIM. Så stop først med at bruge Mac’en. Hver skrivning skader dine chancer.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer om én ting: de fleste gratis Mac-gendannelsesapps er falsk gratis. Jeg er dog lidt uenig i udvalget. Jeg ville også prøve TestDisk, især hvis problemet er en beskadiget partition eller mistede volumeoplysninger, ikke fil-for-fil-gendannelse. Det er gratis, open source og grimt som bare pokker, men det har reddet drev for mig før. Til dokumenter er det mindre brugervenligt end betalte apps.
For en ægte gratis kontrol, kør dette:
- Kig først i Time Machine.
- Tjek iCloud Drive på iCloud.com, især hvis synkronisering af Skrivebord og Dokumenter var slået til.
- Prøv Terminal-snapshots, hvis du bruger APFS, og sletningen skete for nylig.
Hvis du vil have den hurtigste vej med en okay Mac-grænseflade, er Disk Drill stadig et af de bedre valg. Den gratis del er forhåndsvisning, og det betyder noget, fordi du kan se, om dine filer stadig er der, før du bruger penge. Hvis forhåndsvisninger fejler, så gå videre.
Denne titel fungerer også bedre til søgning:
Bedste datagendannelsesværktøjer til Mac, top 5 apps der er værd at prøve
Og hvis du vil have en hurtig videooversigt, er denne ganske fin:
se denne sammenligning af Mac-datagendannelsesværktøjer
Gem gendannede filer på et eksternt drev. Ikke tilbage på din Mac. Det er en almindelig fejl.
Gratis på Mac, som faktisk gendanner dokumenter fra tømt Papirkurv? Ærligt talt er de virkelig gratis muligheder få, og jeg synes, at @mikeappsreviewer og @ombrasilente måske var lidt for generøse i forhold til, hvor brugbare nogle af dem er for almindelige mennesker. PhotoRec kan godt virke, ja, men til dokumentgendannelse kan det ende som en kæmpe bunke filer med mærkelige navne. Ikke sjovt.
Et par ting, jeg ville prøve, som ikke rigtig blev understreget nok:
- Tjek papirkurve i cloud-apps, ikke kun iCloud. Dropbox, OneDrive og Google Drive gemmer alle slettede filer i et stykke tid.
- Hvis dokumenterne var i Pages, Word eller Excel, så kig efter autosave-/midlertidige kopier i:
/private/var/folders/
Det er irriterende, men jeg har gendannet ting på den måde før. - Hvis du har en anden Mac, så sæt drevet i skrivebeskyttet tilstand, eller gendan fra ekstern opstart, hvis muligt. Mindre risiko for overskrivning.
Når det gælder software, er Disk Drill stadig et af de mere realistiske værktøjer til datagendannelse på Mac, fordi det i det mindste viser dig, hvad der kan gendannes, før du bruger penge. Jeg ville ikke kalde det gratis, men det er en af de mindst tidsspildende muligheder. Hvis du insisterer på nul omkostninger, er TestDisk værd at prøve til volumenproblemer, men til slettede dokumenter er det lidt meh efter min mening.
Hvis dette desuden er en intern SSD i en nyere Mac, så vær forberedt på dårlige nyheder. TRIM er brutal.
For flere meninger er her en solid diskussion om de bedste Mac-værktøjer til datagendannelse og app-anbefalinger.
En ting, jeg ville tilføje til det, som @ombrasilente, @himmelsjager og @mikeappsreviewer allerede har dækket: tjek app-specifikke seneste filer og lokal versionshistorik, før du kører gendannelsesscanninger. Word, Pages, Excel og nogle PDF-redigeringsprogrammer gemmer nogle gange kopier, der kan gendannes, selv efter at den oprindelige fil er slettet.
Hvis du vil have faktisk gratis software, ville jeg opdele det sådan her:
- PhotoRec: bedste ægte gratis mulighed til rå carving
- TestDisk: bedre til partitions- eller volumenproblemer end til normalt slettede dokumenter
- Gratis indbyggede kontroller: app-midlertidige filer, versionshistorik i skyen, lister over seneste dokumenter
Jeg er en smule uenig i vinklen om bare at prøve gendannelsessoftware først. På en intern Mac-SSD ville jeg bruge 10 minutter på at tjekke appspecifikke rester, før jeg scanner. Hurtigere, mindre rodet, og nogle gange får du det oprindelige filnavn tilbage.
Om Disk Drill:
Fordele:
- meget nem Mac-brugerflade
- god forhåndsvisning før betaling
- håndterer mange filtyper
- nyttig, hvis du også skal scanne eksterne drev
Ulemper:
- ikke rigtig gratis til fuld gendannelse
- resultaterne på interne SSD’er med TRIM kan stadig være dårlige
- dybe scanninger kan returnere tonsvis af junk, som skal sorteres
Så ja, Disk Drill er et rimeligt valg, hvis du vil have den mindst smertefulde brugerflade, men hvis dette er en for nylig tømt Papirkurv på en intern SSD, så sænk forventningerne. Hvis filerne lå på en ekstern HDD, et USB-drev eller et SD-kort, er dine chancer meget bedre.