Kan nogen hjælpe mig med at gendanne slettede billeder fra mit Canon-kamera?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra mit Canon-kamera, før jeg nåede at sikkerhedskopiere dem, og jeg har virkelig brug for hjælp til at finde ud af, om de kan gendannes. Billederne lå på hukommelseskortet, og jeg er bange for, at det kan gøre tingene værre, hvis jeg bruger kameraet igen. Jeg leder efter råd om gendannelse af Canon-billeder, sikre gendannelsestrin og den bedste måde at gendanne slettede kamerabilleder på.

Jeg har set det her gå galt med kamerakort mere end én gang. Slettede billeder på et Canon er ofte stadig der et stykke tid. Det, der ødelægger gendannelse, er at bruge kortet igen. Hvis du allerede har opdaget, at der mangler billeder, så stop med at tage billeder nu.

Det første, jeg ville gøre, er at behandle kortet som bevismateriale. Ingen flere skrivninger til det. Ingen roden rundt. Ingen hurtig testbillede. Her er den korte version.

1. Tag ikke flere billeder: Én ny fil er nok til at overskrive gamle billeddata.
  2. Rod ikke med kortet i kameraet: At bladre gennem menuer og prøve tilfældige løsninger gendanner ikke filer, og nogle handlinger skriver data.
  3. Formater det ikke: Hvis din computer viser en formateringsprompt, så annuller den.
  4. Tag SD-kortet ud: Hvis det har en låsekontakt på siden, så skub den til skrivebeskyttet. Lad det derefter være i fred, indtil du scanner det på en computer.

Hvorfor det virker, er ret simpelt. På de fleste SD-kort sletter man ikke billedets byte med det samme, når man sletter et foto. Kortet markerer pladsen som ledig. Så billederne ligger der ofte stadig, skjult, indtil nye data lander ovenpå dem. Når de først er overskrevet, er det slut.

Før du går i gang med gendannelsesværktøjer, så tjek image.canon-appen, hvis du bruger den. Jeg har set cloud-kopier stadig ligge der i et par uger, nogle gange op til 30 dage. Hvis der ikke er noget der, så gå videre til gendannelsessoftware. Til dette skal du bruge en computer og en USB SD-kortlæser. Jeg ville ikke forbinde selve Canon-kameraet via USB til gendannelsesarbejde.

Et par værktøjer, der er værd at prøve:

1. Disk Drill: Det er den, jeg ville starte med. Mere overskueligt layout, lettere at sortere resultaterne i, og det håndterer fotogendannelse fra SD-kort godt. Det understøtter også Canon RAW-formater som CR2 og CR3, hvilket betyder noget, hvis du tog billeder i RAW i stedet for JPG. Forhåndsvisningen er også god, så du kan tjekke, hvad der blev fundet, før du gemmer noget. På Windows er de første 100 MB gendannelse gratis, hvilket er nyttigt til test.
  2. PhotoRec: Denne koster ingenting, og den er reel. Jeg brugte den engang på et gammelt kort, og den fandt mere, end jeg forventede. Ulemperne er, at den er mindre brugervenlig, kører i et tekstvindue, og dine oprindelige filnavne som regel ikke kommer tilbage. Du kommer til at bruge tid på at sortere filer bagefter.

Gendannelsestrinene er stort set de samme, uanset hvilken app du vælger:

1. Installer softwaren på din computer: Læg den på dit interne drev eller et andet sikkert drev. Installer aldrig gendannelsessoftware på det samme SD-kort, du prøver at gendanne fra.
  2. Scan SD-kortet: Sæt kortet i med en kortlæser, åbn værktøjet, og start en scanning. Store kort tager et stykke tid, så lad den blive færdig.
  3. Filtrer efter billeder og forhåndsvis resultater: Begræns resultaterne til billeder. Tjek forhåndsvisninger først, så du ikke gendanner ødelagte filer eller tilfældigt skrammel.
  4. Gem gendannede filer et andet sted: Læg dem på din computer, et eksternt drev, et hvilket som helst sted bortset fra det oprindelige SD-kort.

Hvis du lader kortet være urørt, er dine chancer meget bedre. Når du har kopieret alt tilbage og lavet en backup, så formater kortet i kameraet, før du bruger det igen.

Hvis kortet ikke er blevet genbrugt ret meget, er chancerne for gendannelse stadig rimelige. Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting: stop med at bruge kortet nu. Der, hvor jeg er uenig, er dette. Jeg ville først lave et fuldt image af SD-kortet, hvis du har adgang til en pc og et imaging-værktøj. Arbejd fra kopien, ikke originalen. Mindre risiko, hvis en scanning crasher, eller kortet er ustabilt.

Et par ekstra ting, folk overser:

1. Tjek mapperne DCIM og MISC for skjulte filer.
  2. På Windows skal du kun bruge chkdsk på kortet efter gendannelsesforsøg, ikke før. Det fikser nogle gange ting ved at fjerne filreferencer.
  3. Hvis du optog i RAW+JPEG, kan det ene format måske gendannes, selv hvis det andet er ødelagt.
  4. Hvis kortet viser fejl eller kobler fra, så spring gentagne scanninger over. Klon det én gang.

Disk Drill er et solidt førstevalg til gendannelse af Canon-fotos fra SD-kort, fordi forhåndsvisninger hjælper med hurtigt at sortere JPG-, CR2- og CR3-filer. Hvis kortet er beskadiget, er et laboratorium den sikrere løsning.

Denne korte guide til gendannelse af SD-kortfotos er også værd at se på, hvis du vil have en visuel gennemgang, se denne Instagram-reel om trin til gendannelse af SD-kort.

Gem ikke gendannede filer tilbage på det samme kort. Let fejl, ødelægger ting hurtigt. Har prøvet det, lavede den fejl én gang.

En ting, jeg vil tilføje til det, @mikeappsreviewer og @chasseurdetoiles sagde: tjek, om billederne faktisk blev slettet, eller bare er skjult bag en ødelagt filtabel. Canon-kort ser nogle gange “tomme” ud, når biblioteket bliver beskadiget, men billeddataene er stadig der. Det er vigtigt, fordi gendannelse i så fald kan være mere ren, og du kan få flere intakte filer tilbage.

Jeg ville faktisk ikke starte med tilfældige indbyggede reparationsværktøjer fra Windows eller macOS. Folk gør det i den tro, at det vil “fikse” kortet, og nogle gange rydder det bare op i skaden og gør gendannelse sværere. Lidt som den digitale version af at feje glasskår ind under et tæppe.

Det, jeg ville gøre anderledes:

• Sæt SD-kortet i en kortlæser
  • Se, om kortets kapacitet viser brugt plads, selv om billederne ser ud til at være væk
  • Hvis den brugte plads stadig er der, er det et rimeligt godt tegn
  • Kopiér først hele den synlige mappestruktur ud, selv hvis den ser ufuldstændig ud
  • Kør derefter gendannelse

Hvad angår software, er Disk Drill et solidt valg til gendannelse af fotos fra Canon SD-kort, fordi det er nemmere at sortere i JPEG-, CR2- og CR3-resultater end med nogle af de ældre værktøjer. Jeg kan bedre lide det til normale tilfælde med utilsigtet sletning end til kort, der er ved at fejle fysisk. Hvis kortet giver fejl, afbryder forbindelsen eller bliver ved med at bede om at blive formateret, så stop med gør det selv-forsøg og overvej et professionelt gendannelseslaboratorium.

Hvis du også vil have flere råd om gendannelse af kamerahukommelseskort fra rigtige brugere, er denne tråd relevant: Diskussion om gendannelse af fotos fra Canon-kameraets SD-kort

En lille ting, folk glemmer: hvis din Canon havde Wi-Fi-overførsel aktiveret, så tjek også din telefon. Jeg har set “slettede” billeder stadig ligge i Canon-appens cache eller mapper til automatisk upload. Det er ikke super almindeligt, men det er 2 minutter værd at tjekke.

Jeg vil være en smule uenig i én del af det tidligere råd fra @chasseurdetoiles, @sternenwanderer og @mikeappsreviewer: Hvis billederne virkelig er vigtige, så brug ikke timevis på at stable alle de gratis værktøjer, du kan finde. For mange scanninger på et tvivlsomt kort kan gøre tingene værre, hvis kortet allerede er ustabilt.

Et par ting, der endnu ikke er nævnt:

• Tjek, om dit Canon-kamera skrev til en anden kortplads, hvis din model har en. Jeg har set folk gå i panik over slettede billeder, som faktisk lå på det andet kort.
  • Kig efter kopier i lav opløsning i telefonimporter, messenger-apps, Lightroom Mobile-cacher eller cloud-synkroniseringsmapper. Ikke ideelt, men bedre end ingenting.
  • Hvis du også optog video, så gendan det separat. Videofragmenter kan overdøve fotorelaterede resultater i nogle scanninger.

Om Disk Drill specifikt:

Fordele

• God understøttelse af forhåndsvisning for JPG og Canon RAW
  • Nemmere at sortere resultater end i mange andre gendannelsesapps
  • Udmærket til tilfælde med utilsigtet sletning

Ulemper

• De bedste funktioner er ikke rigtig gratis
  • Dybe scanninger kan returnere en masse skrammel med generiske navne
  • Ikke mit førstevalg, hvis kortet er fysisk ved at fejle

Min vurdering: Hvis kortet monteres normalt, så brug en kortlæser, gendan til et andet drev, og start med Disk Drill, fordi det er hurtigt at bekræfte, om filerne stadig er der. Hvis kortet forsvinder fra systemet, viser I/O-fejl eller bliver meget varmt, så stop gør det selv-forsøgene og gå direkte til et gendannelseslaboratorium. Det er det punkt, hvor software ikke længere er det kloge valg.