Mijn iPhone toonde plotseling een bericht “Apparaat werkt niet” nadat ik een accessoire had aangesloten, en nu ben ik bang dat er iets mis is met de telefoon of het apparaat. Ik weet niet zeker of dit slechts een compatibiliteitswaarschuwing is of een teken van een groter hardwareprobleem. Heeft iemand deze iPhone-fout meegemaakt en een oplossing gevonden?
Ik had dit een tijdje geleden op mijn eigen iPhone, en ja, het voelt al snel heel vervelend. De telefoon begint half kapot te doen, foto’s worden niet meer opgeslagen, apps gooien je eruit, en de waarschuwing laat het erger klinken dan het is.
Als je ‘iPhone-geheugen vol en apparaat werkt niet’ zag, zijn er twee verschillende situaties.
Als het binnen een website verscheen, of terwijl een sketchy pagina aan het laden was, vooral met nepteksten over je SIM die beschadigd zou zijn of een afteltimer, zou ik het als scam-rommel behandelen. iPhone-systeemwaarschuwingen verschijnen niet als een willekeurige webadvertentie. Sluit het tabblad. Ga daarna naar Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata. Ik deed dit ooit na een nepe-waarschuwingslus, en toen stopte het.
Als de waarschuwing uit de iPhone-instellingen kwam, of je telefoon traag is, vastloopt, apps laat crashen of weigert foto’s te maken, dan zit de opslag waarschijnlijk echt vol. Wanneer iOS geen ruimte meer heeft, verliest het ruimte voor tijdelijke bestanden en achtergrondtaken. De telefoon gaat zich eerst op kleine manieren vreemd gedragen, daarna op grotere.
Wat ik als eerste controleerde:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
Geef het een minuut. Het opslagdiagram heeft even nodig om te laden. Bij mij was Foto’s enorm, en Systeemdata zag er ook opgeblazen uit. Voor je iets ingewikkelds doet, herstart de telefoon. Klinkt dom, hielp mij toch. Het ruimde wat tijdelijke rommel op en de opslagcijfers versprongen een beetje na het opnieuw opstarten.
Kijk ook bij Foto’s > Recent verwijderd. Veel mensen missen dit. Een foto verwijderen maakt de ruimte niet meteen vrij als hij daar nog staat. Maak het leeg. Als je nu opslagruimte terug wilt, moet je op Verwijder alles tikken.
Berichten was voor mij nog zo’n stiekeme boosdoener. Oude groepschats hadden jaren aan video’s, screenshots, memes en willekeurige rommel. Je kunt in de berichtinstellingen aanpassen hoe lang teksten op de telefoon blijven. Overschakelen van Altijd naar 1 jaar, of zelfs 30 dagen als het je niet uitmaakt, maakte bij mij een aardig stuk vrij.
Het trage deel is foto’s. Ik had er te veel om met de hand uit te zoeken. Burstfoto’s, wazige opnames, vijf kopieën van hetzelfde, enorme video’s waarvan ik vergeten was dat ze bestonden. Ik probeerde een paar opruimapps en de meeste zaten vol met advertenties, gezeur of betaalmuren na twee tikken.
Degene die ik ben blijven gebruiken was Clever Cleaner.
Ik verwachtte er niet veel van, maar het was gratis toen ik het gebruikte. Geen advertenties die opduiken, geen abonnementsval die me na twee minuten raakt. Het deel waar ik het meest om gaf was privacy. Het draait op het apparaat, dus je fotobibliotheek wordt niet ergens anders naartoe verstuurd.
Wat mij daarin hielp:
Vergelijkbare. Dit pakte bijna-dubbelen, niet alleen exacte kopieën. Dingen zoals zes bijna identieke foto’s waarvan er maar één het waard was om te bewaren. Het stelde ook de beste foto voor, wat me veel tikwerk scheelde.
Grote bestanden. Dit sorteerde media op grootte. Ik vond oude 4K-clips die elk honderden MB opslokten. Het liet ook exacte groottes zien, wat het makkelijker maakte om te beslissen wat het waard was om te verwijderen.
Na één opruimsessie maakte ik ongeveer 12 GB vrij. Mijn telefoon werd meteen sneller. De vertraging nam af, de camera werkte weer en de waarschuwing verscheen niet meer. Voelde achteraf best dom dat ik het niet eerder had gedaan eerlijk gezegd.
Als je opslag hierna nog steeds vol lijkt, en Systeemdata of Overig blijft enorm zonder duidelijke reden, heb je misschien te maken met een iOS-opslagbug. Op dat punt is de oplossing minder leuk. Maak een back-up van de telefoon naar iCloud of een computer, wis hem dan en zet hem terug. Ik heb dit één keer moeten doen. Het is irritant, maar het ruimt hardnekkige rommel op die een normale schoonmaak mist.
Als je de korte versie wilt:
- Controleer of de waarschuwing een nep-browserpop-up is of een echte iPhone-waarschuwing.
- Als het uit Safari komt, sluit het en wis de geschiedenis/data van Safari.
- Als de opslag echt vol is, open Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
- Herstart de telefoon.
- Maak Recent verwijderd leeg in Foto’s.
- Ruim oude bijlagen in Berichten op.
- Verwijder dubbele en te grote foto’s/video’s, ik gebruikte Clever Cleaner.
- Als Systeemdata nog steeds niet kleiner wil worden, maak dan een back-up en voer een fabrieksreset uit.
Je iPhone is meestal niet dood wanneer dit gebeurt. Hij zit verstopt. Groot verschil.
Als het bericht direct verscheen nadat je een accessoire had aangesloten, zou ik niet meteen denken aan “je iPhone is aan het overlijden”.
Meestal wijst dit op een van deze 3 dingen:
- Het accessoire is niet MFi-gecertificeerd.
- De kabel of adapter is beschadigd.
- De Lightning- of USB-C-poort bevat pluis, vocht of corrosie.
Dus nee, het is niet altijd ernstig. Vaak ligt het aan het accessoire.
Wat ik eerst zou doen:
- Koppel het los.
- Herstart de iPhone.
- Inspecteer de poort met een zaklamp.
- Verwijder pluis voorzichtig met een houten tandenstoker of zachte borstel.
- Probeer een andere Apple- of gecertificeerde kabel.
- Test hetzelfde accessoire op een andere telefoon, als je die hebt.
- Controleer Instellingen op een probleem met opladen of USB-beperkingen.
Eén klein punt van verschil met @mikeappsreviewer: ik zou niet meteen opslag gaan opschonen tenzij je telefoon ook aangeeft dat de opslag vol is of apps crashen. “Apparaat werkt niet” na het aansluiten van hardware klinkt meer als een mislukte accessoire-handshake dan als een opslagprobleem.
Als je fotobibliotheek enorm is en je iPhone weinig vrije ruimte heeft, dan ja, ruim het op. Clever Cleaner is handig voor dubbele foto’s en grote video’s. Dat helpt als weinig opslag ervoor zorgt dat iOS vreemd doet. Voor een snelle visuele handleiding, bekijk snelle demo voor iPhone-opslag opschonen.
Ernstige signalen zijn anders. Let op deze:
- iPhone wordt warm terwijl er niets is aangesloten
- Batterij loopt snel leeg nadat je het accessoire hebt losgekoppeld
- Waarschuwingen voor gedetecteerde vloeistof
- Poort voelt los aan
- Accessoire werkt op andere telefoons, maar nooit op die van jou
Als dat gebeurt, zou ik schade aan de poort vermoeden. Als meerdere goed werkende kabels falen, neem contact op met Apple Support. Als één goedkope kabel faalt, gooi die kabel weg. Dit heb ik echt heel vaak gezien.
Deze is meestal geen ramp. Ik neig hierin meer naar @viaggiatoresolare: als het bericht verscheen precies toen je iets aansloot, denk dan eerst aan een accessoire-/poortprobleem, niet aan mijn iPhone is stervende.
Wat Apple met die melding vaak bedoelt is simpelweg: Ik vertrouw dit aangesloten apparaat niet.
Een paar gevallen die mensen vergeten:
- Het accessoire verbruikt mogelijk te veel stroom
- De adapterketen is vreemd, zoals dongle in dongle in kabel
- Het accessoire heeft misschien een eigen stroombron nodig
- iOS kan dat bericht na een update geven als oudere accessoire-firmware niet compatibel is
Dus ik zou de opstelling op een meer gecontroleerde manier testen:
- Probeer het accessoire zonder hoesje om de telefoon
- Sluit het direct aan, zonder hubs/verlengstukken
- Als het iets is zoals een microfoon, schijf of kaartlezer, probeer het dan met externe voeding
- Controleer of het accessoire een firmware-/app-update heeft van de fabrikant
Waar ik het een beetje oneens ben met @mikeappsreviewer, is dat opslag opruimen alleen relevant is als je telefoon zich ook op andere manieren vreemd gedraagt. De waarschuwing op zichzelf schreeuwt niet ruim je opslag op. Toch is het, als je iPhone bijna vol is, sowieso de moeite waard om dat op te lossen. Clever Cleaner is prima voor het verwijderen van dubbele fotos en enorme videos, en deze review van Clever Cleaner voor iPhone-opslag opschonen legt uit wat het daadwerkelijk doet.
Als dezelfde melding gebeurt met meerdere accessoires waarvan je weet dat ze goed zijn, dan zou ik inderdaad de poort wantrouwig gaan bekijken. Als het alleen gebeurt met één goedkope kabel, dan is de kabel hier waarschijnlijk de leugenaar, niet de telefoon.