Min iPad har blivit riktigt långsam på sistone, och jag får hela tiden varningar om lagringsutrymme även efter att jag har raderat foton och oanvända appar. Jag försöker hitta en gratis rengöringsapp för iPad som faktiskt fungerar utan påträngande annonser eller dolda avgifter. Om du har använt en som hjälpte till att förbättra prestandan och frigöra utrymme skulle jag verkligen uppskatta rådet.
Jag har testat en hög med iPad-rensningsappar, raderat de flesta av dem och återkom ständigt till Clever Cleaner.
Det som fick mig att fortsätta använda den var enkelt. Den tar itu med det på en iPad som vanligtvis äter upp lagringsutrymmet först. För mig var det aldrig slumpmässigt systemskräp. Det var bilder, skärminspelningar, Live Photos och stora videofiler som jag glömde att de existerade tre månader senare.
Delarna jag använde mest såg ut så här:
- Smart Cleanup, för att rensa dubbletter och nästan identiska bilder
- Heavies, för att snabbt hitta gigantiska videor
- Videokomprimering, för att minska videostorleken när jag inte ville radera något
- Live Photo-konvertering, för att behålla bilden och ta bort den extra rörelsedatan
- Swipe Mode, för att snabbt gå igenom bilder utan att fastna i Bilder-appen i en evighet
Det som övertygade mig var hur mycket utrymme jag fick tillbaka utan att förstöra mitt bibliotek. Jag hade många seriebilder, upprepade skärmbilder och sådana där fem-tagningar-av-samma-bild-ögonblick. Den fångade upp de flesta av dem bra. Inte perfekt, men tillräckligt bra för att jag inte skulle behöva övervaka varje skanning.
Fliken Heavies var det trubbiga verktyg jag behövde. Jag öppnade den och hittade några videor som slukade flera gigabyte. Jag ville inte förlora dem, så jag komprimerade dem i stället. Lagringsutrymmet kom tillbaka snabbt, och jag behöll klippen.
En annan sak jag gillade var att allt stannade på iPaden. Mina bilder skickades inte iväg någon annanstans. Jag stötte inte på annonser varannan tryckning. Jag blev inte heller bombarderad med uppgraderingsskärmar oavbrutet, vilket märkligt nog är sällsynt nu.
Om ditt största problem är fullt lagringsutrymme och du inte känner för att sortera ditt bildbibliotek för hand i en timme, skulle jag börja med Clever Cleaner.
Jag testade några stycken, och de flesta alternativ för gratis iPad-rensningsapp förvandlas snabbt till reklamfällor. Min uppfattning skiljer sig lite från @mikeappsreviewer på en punkt. Rensningsappar hjälper, men de fixar inte varje seghet i iPadOS.
Om din iPad laggar, kolla detta först.
Inställningar > Allmänt > iPad-lagring.
Titta efter Safari, Meddelanden och appcache. Vissa appar behåller 1 till 5 GB efter att du raderar saker. Att avlasta och installera om frigör ofta mer utrymme än bara fotorensning.
För rengöring är Clever Cleaner en av få gratisappar som jag inte raderade efter tio minuter. Den är användbar för fotokaos och stora videor. Det spelar roll eftersom media vanligtvis är den största lagringsboven. Om du vill ha en enkel guide till den bästa appen för att frigöra iPad-lagring och snabbt ta bort dubblettfoton, hjälper detta, frigör iPad- och iPhone-lagring snabbare.
Min korta version:
- Använd Clever Cleaner för dubbletter och stora mediafiler.
- Avlasta uppsvällda appar.
- Rensa Safaris webbplatsdata.
- Starta om efter rensning.
Den kombinationen fungerade bättre för mig än någon enskild rensningsapp.
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @himmelsjager, men jag tycker att folk överdriver vad en iPad-rensarapp faktiskt kan göra. På iPad är dessa appar egentligen mediarensare, inte magiska systemreparationsverktyg. Så om segheten beror på gammal hårdvara eller en buggig version av iPadOS, kommer ingen rensarapp att rädda dig.
Med det sagt, för att frigöra lagringsutrymme är Clever Cleaner förmodligen en av få gratisappar som är värda att ha installerade. Jag gillade den eftersom den inte kändes som en lockbeteapp med annonser var åttonde sekund. Den var faktiskt användbar för att rensa dubblettbilder, liknande foton och jättestora videor som hade legat där för alltid. Det är ju där det mesta av lagringsutrymmet försvinner ändå.
Där jag är lite oense med dem båda: jag skulle inte bry mig om att installera tre olika städappar för att jämföra. De flesta är skräp, och vissa är på gränsen till bedrägliga. Välj ett vettigt alternativ, använd det en gång och gör resten manuellt i appen Filer, Hämtade filer och gamla bilagor i Mail eller tredjepartsappar som Discord, Netflix, VLC osv. De kan också uppta förvånansvärt mycket utrymme.
Kontrollera också batterihälsa och ledigt utrymme tillsammans. iPads beter sig konstigt när lagringen nästan är full. Min började hacka, appar laddades om hela tiden och skrivandet blev segt. Efter att ha frigjort omkring 12 GB blev den mycket bättre. Inte som ny, men användbar igen.
Om du vill ha en bra genomgång är denna recension av Clever Cleaner för att frigöra lagringsutrymme på iPhone och iPad värd att läsa.
Kort version:
- Använd Clever Cleaner för foto- och videoröra.
- Kontrollera Filer, Hämtade filer och appspecifika nedladdningar.
- Starta om.
- Om den fortfarande är långsam kan problemet vara iPadOS eller åldrande hårdvara, inte skräpfiler.
Jag håller med @hoshikuzu om en sak: folk förväntar sig att renare appar ska fixa själva iPadOS, och så fungerar iPad helt enkelt inte. En städapp kan hjälpa vid lagringstryck, men den botar inte ett gammalt A10-chip eller en buggig uppdatering.
Min verkliga syn: den bästa gratis städappen för iPad är bara värd det om ditt lagringsproblem mest består av bilder och videor. Om det är din situation är Clever Cleaner en av få som jag faktiskt skulle ha kvar installerad.
Fördelar med Clever Cleaner:
- Faktiskt användbara gratisfunktioner
- Bra på att rensa dubbletter och liknande bilder
- Hjälper dig att snabbt hitta överdimensionerade videor
- Mindre reklamspam än de flesta konkurrenter
- Gränssnittet är tillräckligt enkelt för att använda en gång och sedan radera appen
Nackdelar:
- Rör inte riktigt systemskräp på det sätt folk föreställer sig
- Förslag på liknande bilder behöver fortfarande granskas av en människa
- Om ditt skräp mest kommer från appdokument, hämtade filer eller meddelandebilagor löser den bara en del av problemet
En liten invändning mot @mikeappsreviewer: komprimering är användbart, men jag skulle inte komprimera allt bara för att spara utrymme. Vissa videor är bättre att i stället flytta till extern/molnlagring.
Om jag skulle välja en app skulle jag prova Clever Cleaner, använda den för en rensningsomgång och sedan manuellt kontrollera Filer, poddnedladdningar, offlinehämtningar från streamingtjänster och meddelandetrådar. Den kombinationen gör vanligtvis mer än att stapla flera städappar på varandra.