Nikon Photo Recovery, hvilken programvare har fungert for deg?

Jeg slettet ved et uhell bilder fra minnekortet i Nikon-kameraet mitt, og jeg prøver å gjenopprette dem før de blir overskrevet. Jeg trenger anbefalinger for programvare for bildegjenoppretting for Nikon som faktisk fungerer for slettede RAW- og JPEG-filer på SD-kort.

Jeg opplevde dette på et Nikon-kamera, og det første jeg lærte var kjedelig, men viktig. Slutt å bruke SD-kortet med en gang. Ingen flere bilder. Ingen video. Ikke formater det på nytt. På de fleste Nikon-kamerahus ligger bildene dine på et SD-kort, så dette er ikke et merkelig problem som bare gjelder kameraet. Det er standard gjenoppretting av SD-kort.

Når du sletter bilder, fjerner kameraet vanligvis filindeksen først. Bildedataene blir ofte liggende der en stund til nye filer skrives over dem. Hvis slettingen skjedde nylig, er sjansene dine ofte ganske gode.

Hva jeg ville gjort først

Før du installerer noe, sjekk om filene allerede finnes et annet sted. Jeg har sett folk bruke en time på å skanne et kort, og så huske at de importerte alt tidligere. Se på datamaskinen din, eksterne disker, gamle importmapper, SnapBridge-synkroniseringer og eventuell sikkerhetskopi i skyen du hadde slått på.

Hvis det ikke finnes noen sikkerhetskopi, ville jeg startet med programvare for gjenoppretting. Disk Drill er en av de enklere å bruke uten å måtte kjempe med grensesnittet. Den leser Nikon-fotoformater som NEF, NRW og JPEG. På Windows lar den deg gjenopprette opptil 100 MB gratis, noe som er nok for en liten testkjøring slik at du kan se om kortet fortsatt inneholder noe nyttig.

Fremgangsmåte jeg ville fulgt

1. Ta SD-kortet ut av Nikon-kameraet og koble det til datamaskinen med en kortleser.
  2. Installer Disk Drill på datamaskinen. Ikke på SD-kortet.
  3. Velg SD-kortet i appen, og klikk deretter på Søk etter tapte data.
  4. Kjør Universal Scan. For slettede bilder er dette vanligvis det riktige stedet å starte.
  5. Vent til skanningen er fullført, og forhåndsvis deretter det den finner. Hvis forhåndsvisningen åpnes og ser normal ut, pleier gjenoppretting å fungere.
  6. Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen eller en annen disk. Ikke skriv dem tilbake til det samme SD-kortet.

Hvis videofiler også mangler

Bilder er én ting. Video er mer rotete. Videofiler fra kamera blir ofte delt opp over kortet i biter, så en vanlig skanning kan noen ganger overse dem eller returnere ødelagte klipp. Hvis du også mistet videoer, ville jeg prøvd Avansert kameragjenoppretting etter den første skanningen. Den er ment for fragmentert kameraopptak og henter noen ganger tilbake filer som standardkjøringen hopper over.

Hvis du vil ha en gratis løsning

PhotoRec er fortsatt et godt alternativ hvis du ikke vil betale. Jeg brukte det en gang på et gammelt kort, og det fant mer enn jeg forventet, men opplevelsen var røff. Ingen forhåndsvisning. Filnavnene kommer tilbake som generiske. Å sortere resultatene føles som å rydde i en roteskuff. Det fungerer likevel, hvis du har tålmodighet.

Når jeg ville stoppet og ikke tuklet med det

Hvis datamaskinen din ikke oppdager SD-kortet i det hele tatt, eller kortet har fysisk skade, ville jeg ikke fortsatt å rote med det. Det samme gjelder hvis det kobles fra midt under lesing eller ber om å bli formatert med en gang du setter det inn. På det tidspunktet har et gjenopprettingsverksted vanligvis bedre sjanser enn hjemmeverktøy.

Så ja, slettede Nikon-bilder kan ofte gjenopprettes. Jeg ville ikke kalt det garantert. Likevel, hvis du slutter å bruke kortet raskt og skanner det før nye data overskriver det gamle innholdet, har du en reell sjanse til å få bildene tilbake.

Jeg har hatt bedre resultater med gjenopprettingsapper som beholder den opprinnelige mappestrukturen når det er mulig, ikke bare rå filutskjæring. For Nikon-filer blir NEF-gjenoppretting fort rotete hvis kortet hadde mange seriebilder.

Disk Drill er verdt å prøve først for programvare til gjenoppretting av Nikon-bilder, mest fordi det håndterer NEF-forhåndsvisninger bedre enn mange av verktøyene jeg har testet. Jeg er ikke helt enig med @mikeappsreviewer om PhotoRec som første gratisvalg. Det finner filer, absolutt, men arbeidsflyten uten forhåndsvisning er tungvint, og du ender opp med å sortere hundrevis av filer manuelt.

To andre jeg har brukt:
R-Studio, bedre hvis kortet viser skader på filsystemet.
DMDE, stygt grensesnitt, sterke resultater, billig.

Hvis du vil ha en enkel liste:

1. Disk Drill for slettede Nikon RAW- og JPG-filer.
  2. R-Studio hvis kortet ser korrupt ut.
  3. DMDE hvis du vil ha mer kontroll.
  4. PhotoRec hvis du har tid og tålmodighet.

For søkeord, tenk programvare for gjenoppretting av Nikon SD-kortbilder for slettede NEF- og JPEG-filer.

Dessuten er dette korte klippet verdt en titt hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang av gjenopprettingsarbeidsflyten, se en rask demo av gjenoppretting av Nikon SD-kort.

Det viktigste er å gjenopprette til datamaskinen din, ikke tilbake til kortet. Gjør du den feilen én gang, lærer du fort.

Jeg ville lagt til ett alternativ de andre egentlig ikke la så mye vekt på: UFS Explorer. Det er ikke det peneste i verden, men for kort som ble slettet, halvveis korrupte, eller kom ut av et kamera etter en merkelig skrivefeil, har det vært mer pålitelig for meg enn PhotoRec. Mindre dump 900 mystiske filer i en mappe og håp, mer faktisk struktur når filsystemet fortsatt delvis er der.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer om å slutte å bruke kortet umiddelbart, men jeg er litt uenig i å gå rett til den enkleste appen bare fordi den er enkel. Enkelhet er fint, klart. Men hvis bildene betyr mye, ville jeg først laget et byte-for-byte-bilde av SD-kortet med noe som USB Image Tool eller til og med HDD Raw Copy Tool, og deretter kjørt gjenoppretting på bildet, ikke det originale kortet. Det gir deg et nytt forsøk hvis den første skanningen går galt. Folk hopper over dette og angrer senere.

Min rekkefølge ville vært:

1. Disk Drill hvis du vil ha den raskeste Nikon-programvaren for bildegjenoppretting med grei forhåndsvisningsstøtte for NEF/JPEG.
  2. UFS Explorer hvis kortet oppfører seg rart eller den første skanningen overser ting.
  3. R-Studio hvis partisjonen/filsystemet ser skadet ut.
  4. PhotoRec bare hvis du er OK med et rotete resultatsett.

En annen ting folk glemmer: noen Nikon RAW-filer gjenopprettes vellykket, men er delvis korrupte, spesielt etter seriebilder. Så ikke bare tell filer, åpne faktisk noen NEF-er i NX Studio, Lightroom eller hva du enn bruker. En gjenopprettet fil er ikke alltid en brukbar fil.

Hvis du vil ha en solid oversikt over tips for gjenoppretting av SD-kortbilder for slettede Nikon-filer, er den tråden også verdt å skumme gjennom.

Kortversjon: Disk Drill er sannsynligvis det beste første forsøket for slettede Nikon RAW-bilder, men hvis bildene virkelig er viktige, klon kortet først. Liten ekstra innsats, mye mindre risiko. Jeg lærte det på den irriterende måten.

En liten uenighet med @mikeappsreviewer og @techchizkid: Jeg ville ikke vurdert suksess kun ut fra “filer funnet”. Med Nikon-kort, spesielt NEF fra seriebilder, er den virkelige testen om den gjenopprettede RAW-filen åpnes uten problemer og viser hele bildet uten korrupsjon.

Min vurdering:

• Disk Drill er det beste første forsøket hvis du vil ha noe raskt og lett å forstå.

• Fordeler: god støtte for forhåndsvisning, enkel filtrering for NEF/JPG, enkel arbeidsflyt, grei ved vanlige slettinger.
    • Ulemper: gratis gjenoppretting er begrenset på Windows, dype skanninger kan gi duplikater, ikke mitt førstevalg for alvorlig skadede kort.
  • Hvis kortet monteres, men ser merkelig ut, heller jeg mot UFS Explorer før PhotoRec. Bedre for delvis gjenoppretting av filsystem, mindre blind sortering i etterkant.

• Hvis kortet er fysisk ustabilt, stopp gjør-det-selv-forsøkene og lag først et bilde av det, eller overlat det til noen andre.

Jeg er enig med @cazadordeestrellas på ett punkt: å bevare mappestrukturen betyr mer enn folk tror. Hvis Nikon-katalogtreet ditt kommer tilbake intakt, blir det mye mindre smertefullt å sortere opptaket senere.

Så: Disk Drill først, men bekreft gjenopprettede NEF-filer i Nikon NX Studio før du feirer.