iPaden min har blitt veldig treg i det siste, og jeg får stadig advarsler om lagringsplass selv etter at jeg har slettet bilder og apper jeg ikke bruker. Jeg prøver å finne en gratis iPad-renseapp som faktisk fungerer uten påtrengende annonser eller skjulte gebyrer. Hvis du har brukt en som hjalp med å forbedre ytelsen og frigjøre plass, setter jeg stor pris på rådet.
Jeg har prøvd en haug med oppryddingsapper for iPad, slettet de fleste av dem, og endte stadig opp tilbake hos Clever Cleaner.
Det som fikk meg til å fortsette å bruke den var enkelt. Den tar tak i det på en iPad som vanligvis spiser opp lagringsplassen først. På min var det aldri tilfeldig systemskrot. Det var bilder, skjermopptak, Live Photos og store videofiler jeg hadde glemt eksisterte tre måneder senere.
Delene jeg brukte mest så slik ut:
- Smart Cleanup, for å rydde bort dupliserte og nesten like bilder
- Heavies, for raskt å finne gigantiske videoer
- Videokomprimering, for å krympe videostørrelsen når jeg ikke ville slette noe
- Konvertering av Live Photo, for å beholde bildet og fjerne de ekstra bevegelsesdataene
- Swipe Mode, for å gå raskt gjennom bilder uten å bli sittende fast i Bilder-appen for alltid
Det som overbeviste meg var hvor mye plass jeg fikk tilbake uten å ødelegge bildebiblioteket mitt. Jeg hadde mange seriebilder, gjentatte skjermbilder og slike fem-forsøk-på-det-samme-bildet-øyeblikk. Den fanget opp det meste av dette godt. Ikke perfekt, men bra nok til at jeg ikke måtte passe på hver eneste skanning.
Heavies-fanen var det brutale verktøyet jeg trengte. Jeg åpnet den og fant noen videoer som slukte flere gigabyte. Jeg ville ikke miste dem, så jeg komprimerte dem i stedet. Lagringsplass kom raskt tilbake, og jeg beholdt klippene.
En ting til jeg likte var at alt ble værende på iPaden. Bildene mine ble ikke dyttet et annet sted. Jeg støtte ikke på annonser for hvert andre trykk. Jeg ble heller ikke bombardert med oppgraderingsskjermer uten stopp, noe som merkelig nok er sjeldent nå.
Hvis hovedproblemet ditt er full lagringsplass og du ikke føler for å sortere bildebiblioteket ditt for hånd i en time, ville jeg startet med Clever Cleaner.
Jeg testet noen få, og de fleste alternativer for free iPad-renseapp blir raskt til reklamefeller. Min mening er litt annerledes enn @mikeappsreviewer på ett punkt. Renseapper hjelper, men de fikser ikke all treghet på iPadOS.
Hvis iPaden din henger, sjekk dette først.
Innstillinger > Generelt > iPad-lagring.
Se etter Safari, Meldinger og appbuffere. Noen apper beholder 1 til 5 GB etter at du sletter ting. Å avlaste og installere på nytt frigjør ofte mer plass enn bare opprydding i bilder.
For rengjøring er Clever Cleaner en av de få gratisappene jeg ikke slettet etter ti minutter. Den er nyttig for rot i bilder og store videoer. Det betyr noe fordi medier som regel er den største lagringssynderen. Hvis du vil ha en enkel guide til den beste appen for å frigjøre iPad-lagring og fjerne duplikatbilder raskt, hjelper dette, frigjør iPad- og iPhone-lagring raskere.
Min korte versjon:
- Bruk Clever Cleaner for duplikater og store mediefiler.
- Avlast oppblåste apper.
- Tøm nettsteddata i Safari.
- Start på nytt etter opprydding.
Den kombinasjonen fungerte bedre for meg enn noen enkelt renseapp.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @himmelsjager, men jeg synes folk overdriver hva en iPad-rengjøringsapp faktisk kan gjøre. På iPad er disse appene egentlig medierenser, ikke magiske systemreparasjonsverktøy. Så hvis tregheten skyldes gammel maskinvare eller en feilaktig iPadOS-versjon, kommer ingen rengjøringsapp til å redde deg.
Når det er sagt, for å frigjøre lagringsplass er Clever Cleaner sannsynligvis en av de få gratisappene som er verdt å ha installert. Jeg likte den fordi den ikke føltes som en lokke-og-bytt-app med reklame hvert 8. sekund. Den var faktisk nyttig for å rydde opp i dupliserte bilder, lignende bilder og store videoer som hadde ligget der evig. Det er jo der mesteparten av lagringsplassen forsvinner uansett.
Der jeg er litt uenig med dem begge: Jeg ville ikke giddet å installere tre forskjellige ryddeapper for å sammenligne. De fleste er søppel, og noen er på grensen til svindel. Velg ett greit alternativ, bruk det én gang, og gjør resten manuelt i Filer-appen, Nedlastinger og gamle vedlegg i Mail eller tredjepartsapper som Discord, Netflix, VLC osv. De kan også skjule overraskende mye lagringsplass.
Sjekk også batterihelse og ledig plass samtidig. iPader oppfører seg rart når lagringen nesten er full. Min begynte å hakke, apper ble lastet inn på nytt hele tiden, og skriving ble treg. Etter å ha frigjort rundt 12 GB ble den mye bedre. Ikke som ny, men brukbar igjen.
Hvis du vil ha en solid gjennomgang, er denne anmeldelsen av Clever Cleaner for å frigjøre lagringsplass på iPhone og iPad verdt å lese.
Kortversjon:
- Bruk Clever Cleaner for foto- og videorot.
- Sjekk Filer, Nedlastinger og appspesifikke nedlastinger.
- Start på nytt.
- Hvis den fortsatt er treg, kan problemet være iPadOS eller aldrende maskinvare, ikke søppelfiler.
Jeg er enig med @hoshikuzu i én ting: folk forventer at renere apper skal fikse selve iPadOS, og det er bare ikke slik iPad fungerer. En renser kan hjelpe med lagringspress, men den vil ikke kurere en gammel A10-brikke eller en feilaktig oppdatering.
Min egentlige mening: den beste gratis iPad-renserappen er bare verdt det hvis lagringsproblemet ditt hovedsakelig er bilder og videoer. Hvis det er situasjonen din, er Clever Cleaner en av få jeg faktisk ville beholdt installert.
Fordeler med Clever Cleaner:
- Faktisk brukbare gratisfunksjoner
- God til å rydde opp i dupliserte og lignende bilder
- Hjelper med å finne overdimensjonerte videoer raskt
- Mindre annonse-spam enn de fleste konkurrenter
- Grensesnittet er enkelt nok til å bruke én gang og slette senere
Ulemper:
- Vil ikke røre ekte systemskrot slik folk forestiller seg
- Forslag til lignende bilder trenger fortsatt menneskelig gjennomgang
- Hvis oppblåsningen din kommer fra appdokumenter, nedlastinger eller meldingsvedlegg, løser den bare en del av problemet
Liten uenighet med @mikeappsreviewer: komprimering er nyttig, men jeg ville ikke komprimert alt bare for å spare plass. Noen videoer er det bedre å flytte til ekstern/skylagring i stedet.
Hvis jeg skulle valgt én app, ville jeg prøvd Clever Cleaner, brukt den til én oppryddingsrunde, og deretter manuelt sjekket Filer, podkastnedlastinger, offline-nedlastinger fra strømmetjenester og meldingstråder. Den kombinasjonen gjør vanligvis mer enn å stable flere renserapper oppå hverandre.