Råkat radera viktiga filer av misstag, hur återställer man raderade filer på Mac?

Jag råkade radera några viktiga filer på min Mac och märkte det inte förrän senare, så de kanske inte längre finns i papperskorgen. De inkluderar personliga dokument och arbetsfiler som jag verkligen behöver få tillbaka. Vad är det bästa sättet att återställa raderade filer på en Mac utan att orsaka mer dataförlust?

Jag skulle behandla detta som ett brådskande problem, inte ett hopplöst problem. När du tömmer papperskorgen försvinner den enkla återställningsknappen. Fildatan kan fortfarande finnas kvar där tills macOS skriver över den, eller SSD:n rensar block via TRIM.

Det första jag skulle göra är att sluta använda Macen. Inga appinstallationer. Inga stora nedladdningar. Flytta inte runt mappar. Ingen systemuppdatering. Varje skrivning till samma enhet gör återställningen sämre.

1. Bekräfta att den saknas

Jag har sett filer dyka upp på märkliga ställen efter ett felaktigt drag eller konstigheter vid synkronisering. Så jag skulle söka i Finder igen, öppna Papperskorgen igen och visa dolda filer med Command + Shift + .

Ibland är filen inte raderad alls. Den har bytt namn, flyttats, dolts eller hamnat i någon synkroniserad mapp som du glömt bort.

2. Kontrollera Time Machine och iCloud först

Om Time Machine var aktiverat skulle jag gå direkt till originalmappen, öppna Time Machine, hoppa till en tidpunkt före raderingen och återställa därifrån.

Sedan skulle jag kontrollera iCloud också. Om du hade synkronisering för Skrivbord, Dokument, Bilder eller iCloud Drive, titta på https://www.icloud.com, särskilt området Nyligen raderade. Jag har sett saker finnas kvar där när Macen såg tom ut.

3. Leta efter APFS-ögonblicksbilder

Det här steget hoppas ofta över. Öppna Skivverktyg, välj din huvudsakliga APFS-datavolym och leta efter ögonblicksbilder från innan filen försvann.

Om det finns en, montera den, bläddra i den och kopiera ut den saknade filen till en annan plats. Inte tillbaka till samma enhet om du kan undvika det.

4. Prova återställningsprogram

Om säkerhetskopior och ögonblicksbilder inte hjälper skulle jag gå vidare till skanningsprogram. Disk Drill är vanligtvis det första jag rekommenderar till Mac-användare eftersom gränssnittet är lättare att hantera, det fungerar med nyare versioner av macOS och filförhandsgranskning sparar tid. Förhandsgranskning är viktigt. Om filen öppnas i förhandsgranskningen vet du att du inte betalar för värdelösa resultat.

Det här skulle jag göra med det:

1. Installera Disk Drill på en extern enhet om du har en.

2. Starta det, välj enheten där filen raderades och börja sedan skanna efter förlorade data.

3. Om det frågar efter ett återställningsläge väljer du det som ligger närmast din situation och låter skanningen slutföras. Den här delen kan ibland dra ut på tiden.

4. Använd sökfunktionen eller filter efter namn, filtyp eller mappsökväg.

5. Förhandsgranska filen innan du återställer något.

6. Välj det du behöver.

7. Återställ de återställda filerna till en annan enhet, aldrig till den ursprungliga Mac-enheten.

Om du vill ha andra alternativ är R-Studio och Data Rescue värda att titta på. De fungerar, men jag upplevde dem som mindre vägledande. Samma regel gäller oavsett vilket, skanna den påverkade enheten och spara resultaten någon annanstans.

5. Vet när du ska sluta och skicka iväg den

Jag skulle hoppa över gör det själv och gå till ett återställningslaboratorium om enheten har hårdvaruproblem, Macen har fått vätskeskador, SSD:n inte visas som den ska, återställningsappen låser sig eller filerna är tillräckligt viktiga för att ett enda misstag ska innebära för stor risk.

Laboratorier kostar mer. Men om själva lagringen håller på att fallera är de det säkrare alternativet.

Det stora problemet är tiden. Det finns ingen tydlig tidsgräns där återställning är möjlig före klockan 15 och omöjlig efter middagen. På SSD-baserade Macar försämrar TRIM och normala bakgrundsskrivningar snabbt dina chanser. Jag skulle först kontrollera säkerhetskopior, sedan ögonblicksbilder och därefter starta en genomsökning direkt.

Om filerna är borta från Papperskorgen skulle jag kontrollera appspecifik historik innan jag gör en fullständig återställningsgenomgång. @mikeappsreviewer täckte den huvudsakliga räddningsvägen bra, men jag tycker att folk alltför ofta hoppar över den uppenbara källan.

Titta först på var filerna skapades.

Pages, Numbers och Keynote behåller ofta tidigare versioner.
Word och Excel behåller AutoRecovery-filer.
Adobe-appar sparar tillfälliga filer.
Bilder, Anteckningar, Mail och Förhandsvisning har alla sitt eget beteende för borttagning.

För Office, kontrollera:
~/Library/Containers
och
~/Library/Group Containers

För osparade dokument, använd Finder, sök efter filändelse och sortera efter ändringsdatum. Jag har återställt saker på det här sättet mer än en gång. Det känns dumt, men det fungerar.

Kontrollera också papperskorgsmappar hos molntjänster utöver iCloud. Dropbox behåller raderade filer i 30 dagar på många abonnemang. OneDrive och Google Drive gör det också. Om dina arbetsfiler låg i en synkroniserad mapp, börja där.

Om inget av det fungerar, använd Disk Drill på en extern enhet och återställ till en annan disk. För raderade filer på Mac är det ett av de enklare verktygen att gå igenom, särskilt om du känner till filtypen eller namnet.

Den här korta videon om steg för filåterställning på Mac efter oavsiktlig radering är en rätt bra snabb uppfräschning.

En sak till som folk missar. Kontrollera e-postbilagor och chattappar. Slack, Teams, till och med gamla Gmail-trådar sparar dina egna dokument helt öppet. Räddade mig en gång.

En sak jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer och @jeff sa: kontrollera om filerna någonsin faktiskt var lokala på din Mac.

Många som använder iCloud Drive, Dropbox, OneDrive eller Google Drive har filer som bara är online. Om du raderade en platshållare finns ibland webbversionen fortfarande kvar, eller så finns filhistoriken/versionshistoriken där även när Senast raderade är tom. Det skiljer sig från vanlig filåterställning och är mycket mindre riskabelt.

Om det dessutom är arbetsdokument, fråga IT innan du gör för mycket. Seriöst. Hanterade Mac-datorer har ofta säkerhetskopior som du inte känner till, eller bevarande i SharePoint / OneDrive. Jag har sett folk slösa timmar på att skanna en SSD efter en fil som hela tiden låg i företagets återställningsportal. Ganska smärtsamt lol.

En liten invändning mot det vanliga rådet att inte installera något: om Macen är din enda dator, få inte sådan panik att du inte gör något nyttigt. Var bara smart. Minimera skrivningar, ja, men lägg först 10 minuter på att kontrollera molnhistorik, apparnas webbportaler och delade mappar.

Om inget av det fungerar, då ja, använd Disk Drill och återställ bara till en extern enhet. Den delen spelar stor roll. Och om FileVault var aktiverat och Macen har använts mycket sedan raderingen kan chanserna minska ganska snabbt på nyare Macar med SSD.

Också nyttig läsning: bästa råden från communityn för att återställa raderade filer på Mac.

Kort version:

1. Kontrollera molnets webbportaler och versionshistorik
  2. Fråga jobbets IT om det är relevant
  3. Kontrollera delade/teammappar
  4. Kör sedan Disk Drill
  5. Spara återställda filer någon annanstans

Gör det innan du börjar rota runt för mycket och gör det värre.

En vinkel jag skulle lägga till utöver det som @jeff, @ombrasilente och @mikeappsreviewer redan har tagit upp: kontrollera lokala metadata för filversionering direkt i Finder.

Markera mappen där filen brukade finnas och använd sedan Arkiv > Återgå till i appen som skapade den, eller högerklicka på den överordnade mappen och granska tidsstämplarna i Visa info. Ibland är filen borta, men en nyare ersättning eller dublett har överlevt med ett något annorlunda namn. Jag håller inte helt med om rådet att stoppa allt omedelbart om du fortfarande är i appen som skapade dokumentet. I vissa fall gör det att den enda tillfälliga kopian som finns kvar försvinner när appen avslutas.

Också värt att kontrollera:

• Senaste aktivitet i Terminal om du känner till filnamnet:
    mdfind 'filename'
    eller efter typ:
    mdfind 'kMDItemFSName == '*.docx'
  • Tillfälliga mappar:
    /private/var/folders
  • Utskriftsköer / exporterade kopior om du någon gång skrev ut till PDF
  • Vanor med extern skärm / USB-enhet. Många filer som verkar vara raderade sparades egentligen på en annan volym.

Om återställningsprogram blir nödvändigt är Disk Drill ett bra val för Mac.

Fördelar

• Enkel förhandsvisning före återställning
  • Bra filtrering efter typ/namn
  • Användarvänligt gränssnitt
  • Hanterar APFS ganska bra

Nackdelar

• Djupa skanningar kan ge många skräpfiler
  • Bästa återställningsresultat beror fortfarande på hur mycket SSD:n användes efter raderingen
  • Betald återställning för full användning
  • Inte lika forensiskt som vissa professionella verktyg

Konkurrenter som R-Studio och Data Rescue kan vara bättre i avancerade fall, men är mindre lättillgängliga. Min ordning skulle vara: verifiera appens temporära filer/versionshistorik, kontrollera temporära filer/systemsökning och kör sedan Disk Drill och återställ endast till en annan enhet.