Jeg kom ved et uheld til at slette en vigtig mappe fra min harddisk, og den indeholdt arbejdsfiler og personlige dokumenter, som jeg virkelig har brug for. Jeg har allerede tømt Papirkurven, og nu prøver jeg at finde den bedste måde at gendanne slettede filer fra en harddisk uden at gøre situationen værre. Hvilke gendannelsestrin eller hvilket software bør jeg prøve først?
Jeg har været der, og ja, det føles forfærdeligt. At miste filer rammer hurtigt. Det gode er dette: med en harddisk er gendannelse ofte stadig muligt, hvis du stopper med at gøre situationen værre.
Første skridt: stop med at bruge drevet med det samme. Jeg mener det. Gem ikke noget på det. Installer ikke noget på det. Bliv ikke ved med at browse, hvis det er dit Windows-drev. Når en fil bliver slettet, bliver dataene som regel liggende der et stykke tid. Systemet markerer kun pladsen som ledig. Når nye data først bliver skrevet ovenpå, falder chancen for gendannelse kraftigt.
Hvis filerne blev slettet fra et andet internt drev eller et eksternt drev, så frakobl det og tilslut det til en anden computer for at gendanne. Hvis det var dit primære OS-drev, så boot fra en USB-stick eller skift over til en anden maskine. Hele pointen er at undgå nye skrivninger.
Det næste, jeg ville gøre, er at installere Disk Drill, men læg det på et andet drev end det, du prøver at gendanne fra. Folk overser hele tiden den del og ender med at overskrive de samme filer, de vil have tilbage. En nyttig ting i Disk Drill er muligheden for først at lave et komplet byte-for-byte-image. Jeg foretrækker at lave gendannelse fra kopien i stedet for at rode med den originale disk. Det lader dig også forhåndsvise filer, før du gendanner dem, hvilket sparer tid, når du sorterer gennem meningsløse filnavne. Der findes også en gratis version. Du kan scanne og forhåndsvise først og derefter beslutte, om det er værd at betale for at gendanne.
Et par ting, jeg ville have i baghovedet:
- Gamle HDD'er giver dig som regel en bedre chance end SSD'er. Vent stadig ikke for længe. Nogle nyere harddiske understøtter TRIM, og når oprydningen kører, bliver manglende filer sværere at hente tilbage.
- Hvis du hører kliklyde, slibelyde eller gentagne opstartslyde fra drevet, så stop. Sluk det. Software kan ikke reparere svigtende hardware. På det tidspunkt er et gendannelseslaboratorium det sikrere valg.
- Kør én ordentlig dyb scanning. At gentage den samme scanning igen og igen hjælper ikke meget, og på et svagt drev er det ekstra slid uden gevinst.
Hvis Disk Drill ikke klarer det, ville jeg prøve noget andet, før jeg gav op. Recuva er enkel og hurtig til grundlæggende sletninger. DiskGenius er bedre, når partitioner eller filsystemer er blevet ødelagt. Data Rescue dukker ofte op for Mac-brugere. Jeg har haft de mest problemfrie resultater med Disk Drill, men de andre er stadig gode at have i baghånden.
Det vigtigste er hastighed og disciplin. Stop med at skrive til drevet, gendan fra et andet system, hvis du kan, og bliv ikke ved med at eksperimentere på den originale disk. Det giver dig den bedste chance for at se dine filer igen.
At tømme Papirkurven betyder ikke, at mappen er væk for altid. Det betyder, at Windows fjernede den nemme vej tilbage. Det bedste, du kan gøre nu, er at tjekke gendannelsesmuligheder i denne rækkefølge.
-
Se først efter indbyggede kopier.
Windows Filhistorik, Tidligere versioner, OneDrive versionshistorik, Google Drive papirkurv, virksomhedens backupværktøjer.
Hvis mappen lå i Dokumenter eller på Skrivebordet, kan cloudsynkronisering nogle gange have reddet dig uden at du opdagede det. -
Tjek filtype-apps.
Word, Excel, Adobe og nogle CAD-værktøjer gemmer midlertidige filer eller autosave-filer.
Søg på dit drev efter .asd, .wbk, .tmp eller den filendelse, du mistede.
Jeg har set folk gendanne 80 procent af et projekt kun fra appers midlertidige filer. -
Kør gendannelsessoftware én gang, og gem de gendannede filer et andet sted.
@mikeappsreviewer dækkede delen om at stoppe med at bruge drevet. Jeg er enig i det meste. Jeg er lidt uenig i at prøve en masse værktøjer lige efter hinanden med det samme. Flere scanninger betyder mere tid, mere stress og på et beskadiget drev større risiko.
Disk Drill er et solidt valg til slettede mapper, fordi det sorterer resultater godt og holder processen enkel. Hvis dit drev er sundt, så start der. -
Hvis dette er en SSD, så skynd dig.
Slettede filer på SSD’er forsvinder ofte hurtigere end på gamle HDD’er på grund af TRIM. På mange systemer falder gendannelsesraterne kraftigt efter normal brug. Ikke altid, men ofte nok. -
Hvis mappen er vigtig for arbejde eller skat, så stop gør-det-selv tidligere.
Hvis filerne er mere værd end et par hundrede dollars, er et laboratorium en mere sikker vej end at eksperimentere til kl. 2 om natten. Har prøvet det, gjorde noget dumt, mistede flere ting.
Også, hvis du vil have en enkel guide, er denne ganske fin:
nem guide til at gendanne permanent slettede filer fra en harddisk
Kort fortalt: ja, gendannelse er stadig mulig. Dine chancer afhænger af HDD kontra SSD, hvor meget du brugte drevet efter sletningen, og om der findes sikkerhedskopier. Stop med at skrive til drevet nu, og tjek derefter sikkerhedskopier og midlertidige filer, før du scanner. Det er den hurtigste vej med mindst risiko.
Ja, du kan stadig måske gendanne den, selv efter at Papirkurven er tømt. Jeg er enig med @mikeappsreviewer og @chasseurdetoiles om det vigtigste: stop med at bruge det drev. Men jeg vil tilføje én ting, som folk alt for ofte springer over: tjek, om mappen nogensinde blev indekseret, synkroniseret eller cachelagret et andet sted, før du begynder at belaste disken med gendannelsesscanninger.
Et par steder, der er værd at tjekke, og som ikke rigtig blev dækket så meget:
- Windows Search-cache og Seneste filer
- Offices liste over seneste dokumenter
- Mailvedhæftninger, du har sendt til dig selv eller kolleger
- USB-drev, som du måske kopierede mappen til for måneder siden
- mapper fra printer-/scannersoftware, mærkeligt nok gemmer de nogle gange kopier
- netværksdrev, hvis dette var en arbejds-pc
Hvis den slettede mappe desuden hovedsageligt indeholdt dokumenter, billeder, PDF-filer, regneark osv., er chancerne for gendannelse bedre, end hvis den indeholdt store videofiler, der blev fragmenteret over det hele. Folk spørger altid Kan jeg gendanne slettede filer fra harddisken? men det reelle svar er måske, afhængigt af filtype, drevtype, og hvor meget du har brugt det bagefter.
Jeg er en smule uenig i tankegangen om at prøve alle værktøjer. Hvis drevet er sundt, så vælg ét solidt værktøj først og gør det omhyggeligt. Disk Drill er et ret fornuftigt sted at starte, fordi det er nemt at sortere gendannede filer efter type og scanne en harddisk uden at gøre processen mere forvirrende, end den allerede er. Gendan bare til et andet drev. Ikke det samme. Alvorligt talt, lad være med at gøre det.
Hvis dette er en SSD, kan dine chancer falde hurtigt. Hvis det er en gammel HDD, har du en bedre mulighed. Hvis filerne er jobkritiske, skattepapirer, juridiske dokumenter eller uerstattelige familiefiler, ville jeg stoppe gør det selv-forsøgene tidligere, end de fleste ville.
Det her kan også hjælpe, hvis du vil læse om et faktisk tilfælde:
succeshistorie om datagendannelse fra ekstern harddisk fra en rigtig bruger
Kort version: ja, gendannelse er mulig, men hvert minut med normal brug slider lidt på dine chancer.
En vinkel, jeg ville tilføje til det, som @chasseurdetoiles, @caminantenocturno og @mikeappsreviewer sagde: tjek, om mappen blev slettet fra et NTFS-drev med Shadow Copies aktiveret. Mange siger bare Tidligere versioner og går videre, men på erhvervs-pc’er eller ældre Windows-opsætninger kan hele mappetræer nogle gange gendannes fra snapshots, selv når Filhistorik aldrig blev konfigureret manuelt.
Hvis den slettede mappe også havde et meget specifikt navn, så brug gendannelsesværktøjer til først at søge efter kendte filnavne, ikke kun efter filtype. Det skærer en masse støj væk.
Jeg er lidt uenig i den SSD betyder stort set håbløst stemning, som folk nogle gange giver. Gendannelse fra SSD er helt klart sværere på grund af TRIM, ja, men hvis drevet var eksternt, er TRIM måske ikke blevet udløst, som du forventer. Det er værd at tjekke, før man antager, at det er slut.
Hvis du vælger softwarevejen, er Disk Drill fin til denne slags opgave.
Fordele:
- nem at sortere resultater i
- forhåndsviser mange filer
- kan scanne hele drev og mistede partitioner
- mere brugervenlig end mange gendannelsesapps
Ulemper:
- dybe scanninger kan returnere rodede filnavne
- gendannelseskvaliteten afhænger i høj grad af skader på filsystemet
- den betalte gendannelsesgrænse kan være irriterende
- ikke det bedste valg, hvis drevet er ved at fejle fysisk
Hvis Disk Drill ikke finder noget, betyder det ikke altid, at dataene er væk. Nogle gange betyder det, at filmetadataene er ødelagt, og et andet værktøj med andre carving-metoder kan finde fragmenter. Gem bare alt gendannet på et andet drev.