Jeg slettet ved et uhell en viktig mappe fra harddisken min, og den inneholdt arbeidsfiler og personlige dokumenter som jeg virkelig trenger. Jeg har allerede tømt papirkurven, og nå prøver jeg å finne den beste måten å gjenopprette slettede filer fra en harddisk på uten å gjøre situasjonen verre. Hvilke gjenopprettingstrinn eller hvilken programvare bør jeg prøve først?
Jeg har vært der, og ja, det føles forferdelig. Å miste filer treffer hardt og raskt. Det gode er dette: med en harddisk er gjenoppretting ofte fortsatt mulig hvis du slutter å gjøre situasjonen verre.
Første steg: slutt å bruke disken med en gang. Jeg mener det. Ikke lagre noe på den. Ikke installer noe på den. Ikke fortsett å surfe hvis det er Windows-disken din. Når en fil blir slettet, blir dataene vanligvis liggende der en stund. Systemet markerer bare plassen som tilgjengelig. Når nye data først blir skrevet over det, faller sjansen for gjenoppretting kraftig.
Hvis filene ble slettet fra en sekundær intern disk eller en ekstern disk, koble den fra og koble den til en annen datamaskin for gjenoppretting. Hvis det var hoveddisken for operativsystemet, start fra en USB-pinne eller bytt til en annen maskin. Hele poenget er å unngå nye skrivinger.
Det jeg ville gjort videre, er å installere Disk Drill, men legg det på en annen disk enn den du prøver å gjenopprette fra. Folk overser denne delen hele tiden og ender opp med å overskrive de samme filene de vil ha tilbake. En nyttig ting i Disk Drill er muligheten til å lage et fullstendig byte-for-byte-avbildning først. Jeg liker å gjøre gjenoppretting fra kopien i stedet for å rote rundt på originaldisken. Det lar deg også forhåndsvise filer før du gjenoppretter dem, noe som sparer tid når du sorterer gjennom meningsløse filnavn. Det finnes også en gratisversjon. Du kan skanne og forhåndsvise først, og deretter bestemme om det er verdt å betale for gjenoppretting.
Noen ting jeg ville hatt i bakhodet:
- Gammeldagse HDD-er gir deg vanligvis en bedre sjanse enn SSD-er. Likevel, ikke vent for lenge. Noen nyere harddisker støtter TRIM, og når oppryddingen kjører, blir savnede filer vanskeligere å hente tilbake.
- Hvis du hører klikkelyder, slipelyder eller gjentatte oppstartssykluser, stopp. Slå den av. Programvare vil ikke fikse maskinvare som er i ferd med å svikte. På det tidspunktet er et gjenopprettingslaboratorium det tryggere valget.
- Kjør én ordentlig dypskanning. Å gjenta den samme skanningen om og om igjen hjelper ikke særlig, og på en svak disk er det ekstra slitasje uten gevinst.
Hvis Disk Drill ikke får jobben gjort, ville jeg prøvd noe annet før jeg ga opp. Recuva er enkelt og raskt for grunnleggende slettinger. DiskGenius er bedre når partisjoner eller filsystemer har blitt ødelagt. Data Rescue dukker ofte opp for Mac-brukere. Jeg har hatt de beste resultatene med Disk Drill, men det er fortsatt verdt å ha disse i bakhånd.
Det viktigste er fart og disiplin. Slutt å skrive til disken, gjenopprett fra et annet system hvis du kan, og ikke fortsett å eksperimentere på originaldisken. Det gir deg den beste sjansen til å se filene dine igjen. 
Å tømme papirkurven betyr ikke at mappen er borte for godt. Det betyr at Windows fjernet den enkle veien tilbake. Det beste du kan gjøre nå er å sjekke gjenopprettingsalternativer i denne rekkefølgen.
1. Se etter innebygde kopier først.
Windows Filhistorikk, Tidligere versjoner, OneDrive-versjonshistorikk, Google Drive-papirkurv, bedriftens sikkerhetskopieringsverktøy.
Hvis mappen lå i Dokumenter eller på Skrivebord, kan skysynkronisering noen ganger ha reddet deg uten at du merket det.
2. Sjekk apper for filtyper.
Word, Excel, Adobe og noen CAD-verktøy lagrer midlertidige filer eller autosave-filer.
Søk på disken etter .asd, .wbk, .tmp eller filendelsen du mistet.
Jeg har sett folk gjenopprette 80 prosent av et prosjekt bare fra appenes midlertidige filer.
3. Kjør gjenopprettingsprogramvare én gang, og lagre gjenopprettede filer et annet sted.
@mikeappsreviewer tok opp delen om å slutte å bruke disken. Jeg er enig i det meste. Jeg er litt uenig i å prøve en haug med verktøy rett etter hverandre med en gang. Flere skanninger betyr mer tid, mer stress, og på en syk disk, mer risiko.
Disk Drill er et solid valg for slettede mapper fordi det sorterer resultatene godt og holder prosessen enkel. Hvis disken din er frisk, start der.
4. Hvis dette er en SSD, vær rask.
Slettede filer på SSD-er forsvinner ofte raskere enn på gamle HDD-er på grunn av TRIM. På mange systemer faller gjenopprettingsratene kraftig etter vanlig bruk. Ikke alltid, men ofte nok.
5. Hvis mappen er viktig for jobb eller skatt, stopp gjør-det-selv tidligere.
Hvis filene er verdt mer enn noen hundre dollar, er et laboratorium en tryggere vei enn å eksperimentere til klokken 2 om natten. Har vært der, gjorde noe dumt, mistet mer data.
Også, for en enkel guide, er denne grei:
enkel guide for å gjenopprette permanent slettede filer fra en harddisk
Kortversjonen er: ja, gjenoppretting er fortsatt mulig. Sjansene dine avhenger av HDD vs SSD, hvor mye du brukte disken etter slettingen, og om det finnes sikkerhetskopier. Slutt å skrive til disken nå, og sjekk deretter sikkerhetskopier og midlertidige filer før du skanner. Det er den raskeste veien med minst risiko.
Ja, det kan fortsatt hende at du kan gjenopprette den, selv etter at du har tømt Papirkurven. Jeg er enig med @mikeappsreviewer og @chasseurdetoiles om det viktigste: slutt å bruke den disken. Men jeg vil legge til én ting som folk altfor ofte hopper over: sjekk om mappen noen gang ble indeksert, synkronisert eller mellomlagret et annet sted før du begynner å belaste disken med gjenopprettingsskanninger.
Noen steder det er verdt å sjekke som ikke egentlig ble dekket så mye:
- Windows Search-buffer og nylige filer
- listen over nylige dokumenter i Office
- e-postvedlegg du har sendt til deg selv eller kolleger
- USB-stasjoner du kan ha kopiert mappen til for flere måneder siden
- mapper fra skriver-/skannerprogramvare, merkelig nok beholder disse noen ganger kopier
- nettverksdelinger hvis dette var en jobb-PC
Hvis den slettede mappen hovedsakelig inneholdt dokumenter, bilder, PDF-er, regneark osv., er sjansene for gjenoppretting også bedre enn hvis den inneholdt store videofiler som ble fragmentert over hele stedet. Folk spør alltid kan jeg gjenopprette slettede filer fra harddisk, men det egentlige svaret er kanskje, avhengig av filtype, disktype og hvor mye du brukte den etterpå.
Jeg er litt uenig i tankegangen om å prøve alle verktøy. Hvis disken er frisk, velg ett solid verktøy først og gjør det forsiktig. Disk Drill er et ganske fornuftig sted å starte fordi det er enkelt å sortere gjenopprettede filer etter type og skanne en harddisk uten å gjøre prosessen mer forvirrende enn den allerede er. Bare gjenopprett til en annen disk. Ikke den samme. Seriøst, ikke gjør det.
Hvis dette er en SSD, kan sjansene dine falle raskt. Hvis det er en gammel HDD, har du en bedre mulighet. Hvis filene er jobbkritiske, skattepapirer, juridiske dokumenter eller uerstattelige familieregistre, ville jeg stoppet gjør-det-selv-forsøkene tidligere enn de fleste ville gjort.
Dette kan også hjelpe hvis du vil lese et faktisk tilfelle:
suksesshistorie om datagjenoppretting fra ekstern harddisk fra en ekte bruker
Kortversjonen: ja, gjenoppretting er mulig, men hvert minutt med normal bruk tærer litt på sjansene dine.
Ett perspektiv jeg vil legge til til det @chasseurdetoiles, @caminantenocturno og @mikeappsreviewer sa: sjekk om mappen ble slettet fra en NTFS-stasjon med Skyggekopier aktivert. Mange sier bare Previous Versions og går videre, men på jobb-PC-er eller eldre Windows-oppsett kan hele mappestrukturer noen ganger gjenopprettes fra øyeblikksbilder selv når Filhistorikk aldri ble konfigurert manuelt.
Hvis den slettede mappen også hadde et svært spesifikt navn, bruk gjenopprettingsverktøy til å søke etter kjente filnavn først, ikke bare etter filtype. Det kutter bort mye støy.
Jeg er litt uenig i holdningen om at SSD i praksis betyr håpløst. Gjenoppretting fra SSD er definitivt vanskeligere på grunn av TRIM, ja, men hvis stasjonen var ekstern, kan det hende TRIM ikke ble utløst slik du forventer. Det er verdt å sjekke før du antar at alt er tapt.
Hvis du velger programvareløsningen, er Disk Drill fint for denne typen jobb.
Fordeler:
- enkelt å sortere resultater
- forhåndsviser mange filer
- kan skanne hele stasjoner og tapte partisjoner
- mer brukervennlig enn mange gjenopprettingsapper
Ulemper:
- dypskanninger kan gi rotete filnavn
- gjenopprettingskvaliteten avhenger sterkt av skade på filsystemet
- den betalte grensen for gjenoppretting kan være irriterende
- ikke det beste valget hvis stasjonen er i ferd med å svikte fysisk
Hvis Disk Drill ikke finner noe, betyr det ikke alltid at dataene er borte. Noen ganger betyr det at filmetadataene er ødelagt, og et annet verktøy med andre carving-metoder kan finne fragmenter. Bare lagre alt som gjenopprettes på en annen stasjon.