Jeg ville behandlet dette som et hasteproblem, ikke et håpløst problem. Når du tømmer Papirkurv, er den enkle gjenopprettingsknappen borte. Fildataene kan fortsatt ligge der til macOS skriver over dem, eller SSD-en tømmer blokker gjennom TRIM.
Det første jeg ville gjort, er å slutte å bruke Mac-en. Ingen appinstallasjoner. Ingen store nedlastinger. Ikke flytt mapper rundt. Ingen systemoppdatering. Hver skriving til samme stasjon gjør gjenoppretting vanskeligere.
1. Bekreft at den mangler
Jeg har sett filer dukke opp på rare steder etter en feil under dra og slipp eller merkelig synkronisering. Så jeg ville søkt i Finder igjen, åpnet Papirkurv igjen og vist skjulte filer med Command + Shift + .
Noen ganger er filen ikke slettet i det hele tatt. Den ble omdøpt, flyttet, skjult eller dyttet inn i en synkronisert mappe du hadde glemt.
2. Sjekk Time Machine og iCloud først
Hvis Time Machine var på, ville jeg gått rett til den opprinnelige mappen, åpnet Time Machine, hoppet til et tidspunkt før slettingen og gjenopprettet derfra.
Deretter ville jeg også sjekket iCloud. Hvis du hadde synkronisering av Skrivebord, Dokumenter, Bilder eller iCloud Drive, se på https://www.icloud.com, spesielt området Nylig slettet. Jeg har sett ting overleve der når Mac-en så helt tom ut.
3. Se etter APFS-øyeblikksbilder
Denne delen blir ofte hoppet over. Åpne Diskverktøy, velg hovedvolumet ditt for APFS Data, og se etter øyeblikksbilder fra før filen forsvant.
Hvis det finnes ett, monter det, bla gjennom det, og kopier den manglende filen til en annen plassering. Ikke tilbake til samme stasjon hvis du kan unngå det.
4. Prøv gjenopprettingsprogramvare
Hvis sikkerhetskopi og øyeblikksbilder ikke hjelper, ville jeg gått videre til skanneprogramvare. Disk Drill er vanligvis den første jeg anbefaler folk på Mac fordi grensesnittet er enklere å håndtere, det fungerer med nyere macOS-versjoner, og filforhåndsvisning sparer tid. Forhåndsvisning er viktig. Hvis filen åpnes i forhåndsvisning, vet du at du ikke betaler for verdiløse resultater.
Dette ville jeg gjort med det:
Installer Disk Drill på en ekstern disk hvis du har en.
Start det, velg disken der filen ble slettet, og start deretter skanningen etter tapte data.
Hvis det spør om en gjenopprettingsmodus, velg den som passer best til situasjonen din og la skanningen fullføres. Denne delen kan ta tid noen ganger.
Bruk søk eller filtre etter navn, filtype eller mappesti.
Forhåndsvis filen før du gjenoppretter noe.
Velg det du trenger.
Gjenopprett de hentede filene til en annen disk, aldri den opprinnelige Mac-disken.
Hvis du vil ha andre alternativer, er R-Studio og Data Rescue verdt å se på. De fungerer, men jeg opplevde dem som mindre brukervennlige. Samme regel uansett, skann den berørte disken og lagre resultatene et annet sted.
5. Vit når du skal stoppe og sende den inn
Jeg ville droppet gjør-det-selv og gått til et gjenopprettingslaboratorium hvis disken har maskinvareproblemer, Mac-en har fått væskeskade, SSD-en ikke vises riktig, gjenopprettingsappen låser seg, eller filene er viktige nok til at ett feiltrinn er for stor risiko.
Laboratorier koster mer. Likevel er de det tryggere valget hvis selve lagringsmediet er i ferd med å svikte.
Det store problemet er tid. Det finnes ingen tydelig grense der gjenoppretting er mulig før klokken 15 og umulig etter middag. På SSD-baserte Mac-er reduserer TRIM og vanlige bakgrunnsskrivinger sjansene dine raskt. Jeg ville sjekket sikkerhetskopier først, deretter øyeblikksbilder, og så startet en skanning med en gang.