Slettet viktige filer ved et uhell, hvordan gjenopprette slettede filer på Mac?

Jeg slettet ved et uhell noen viktige filer på Mac-en min og oppdaget det ikke før senere, så de er kanskje ikke lenger i Papirkurv. De inkluderer personlige dokumenter og arbeidsfiler som jeg virkelig trenger å få tilbake. Hva er den beste måten å gjenopprette slettede filer på en Mac uten å forårsake mer datatap?

Jeg ville behandlet dette som et hasteproblem, ikke et håpløst problem. Når du tømmer Papirkurv, er den enkle gjenopprettingsknappen borte. Fildataene kan fortsatt ligge der til macOS skriver over dem, eller SSD-en tømmer blokker gjennom TRIM.

Det første jeg ville gjort, er å slutte å bruke Mac-en. Ingen appinstallasjoner. Ingen store nedlastinger. Ikke flytt mapper rundt. Ingen systemoppdatering. Hver skriving til samme stasjon gjør gjenoppretting vanskeligere.

1. Bekreft at den mangler

Jeg har sett filer dukke opp på rare steder etter en feil under dra og slipp eller merkelig synkronisering. Så jeg ville søkt i Finder igjen, åpnet Papirkurv igjen og vist skjulte filer med Command + Shift + .

Noen ganger er filen ikke slettet i det hele tatt. Den ble omdøpt, flyttet, skjult eller dyttet inn i en synkronisert mappe du hadde glemt.

2. Sjekk Time Machine og iCloud først

Hvis Time Machine var på, ville jeg gått rett til den opprinnelige mappen, åpnet Time Machine, hoppet til et tidspunkt før slettingen og gjenopprettet derfra.

Deretter ville jeg også sjekket iCloud. Hvis du hadde synkronisering av Skrivebord, Dokumenter, Bilder eller iCloud Drive, se på https://www.icloud.com, spesielt området Nylig slettet. Jeg har sett ting overleve der når Mac-en så helt tom ut.

3. Se etter APFS-øyeblikksbilder

Denne delen blir ofte hoppet over. Åpne Diskverktøy, velg hovedvolumet ditt for APFS Data, og se etter øyeblikksbilder fra før filen forsvant.

Hvis det finnes ett, monter det, bla gjennom det, og kopier den manglende filen til en annen plassering. Ikke tilbake til samme stasjon hvis du kan unngå det.

4. Prøv gjenopprettingsprogramvare

Hvis sikkerhetskopi og øyeblikksbilder ikke hjelper, ville jeg gått videre til skanneprogramvare. Disk Drill er vanligvis den første jeg anbefaler folk på Mac fordi grensesnittet er enklere å håndtere, det fungerer med nyere macOS-versjoner, og filforhåndsvisning sparer tid. Forhåndsvisning er viktig. Hvis filen åpnes i forhåndsvisning, vet du at du ikke betaler for verdiløse resultater.

Dette ville jeg gjort med det:

1. Installer Disk Drill på en ekstern disk hvis du har en.

2. Start det, velg disken der filen ble slettet, og start deretter skanningen etter tapte data.

3. Hvis det spør om en gjenopprettingsmodus, velg den som passer best til situasjonen din og la skanningen fullføres. Denne delen kan ta tid noen ganger.

4. Bruk søk eller filtre etter navn, filtype eller mappesti.

5. Forhåndsvis filen før du gjenoppretter noe.

6. Velg det du trenger.

7. Gjenopprett de hentede filene til en annen disk, aldri den opprinnelige Mac-disken.

Hvis du vil ha andre alternativer, er R-Studio og Data Rescue verdt å se på. De fungerer, men jeg opplevde dem som mindre brukervennlige. Samme regel uansett, skann den berørte disken og lagre resultatene et annet sted.

5. Vit når du skal stoppe og sende den inn

Jeg ville droppet gjør-det-selv og gått til et gjenopprettingslaboratorium hvis disken har maskinvareproblemer, Mac-en har fått væskeskade, SSD-en ikke vises riktig, gjenopprettingsappen låser seg, eller filene er viktige nok til at ett feiltrinn er for stor risiko.

Laboratorier koster mer. Likevel er de det tryggere valget hvis selve lagringsmediet er i ferd med å svikte.

Det store problemet er tid. Det finnes ingen tydelig grense der gjenoppretting er mulig før klokken 15 og umulig etter middag. På SSD-baserte Mac-er reduserer TRIM og vanlige bakgrunnsskrivinger sjansene dine raskt. Jeg ville sjekket sikkerhetskopier først, deretter øyeblikksbilder, og så startet en skanning med en gang.

Hvis filene er borte fra Papirkurv, ville jeg sjekket appspesifikk historikk før jeg kjører en full gjenopprettingsrunde. @mikeappsreviewer dekket hovedløypa for redning godt, men jeg synes folk hopper over den åpenbare kilden altfor ofte. Se først på hvor filene ble opprettet. Pages, Numbers og Keynote beholder ofte tidligere versjoner. Word og Excel beholder AutoRecovery-filer. Adobe-apper lagrer midlertidige lagringer. Bilder, Notater, Mail og Forhåndsvisning har alle sin egen sletteoppførsel. For Office, sjekk: ~/Library/Containers og ~/Library/Group Containers For ulagrede dokumenter, bruk Finder, søk etter filendelse og sorter etter endringsdato. Jeg har gjenopprettet ting på denne måten mer enn én gang. Det føles dumt, men det fungerer. Sjekk også papirkurver i skytjenester i tillegg til iCloud. Dropbox beholder slettede filer i 30 dager på mange abonnementer. OneDrive og Google Drive gjør det også. Hvis arbeidsfilene dine lå i en synkronisert mappe, start der. Hvis ingenting av det hjelper, bruk Disk Drill på en ekstern disk og gjenopprett til en annen disk. For slettede filer på Mac er det et av de enklere verktøyene å sortere gjennom, spesielt hvis du kjenner filtypen eller navnet. Denne korte videoen om trinn for filgjenoppretting på Mac etter utilsiktet sletting er en grei rask oppfriskning. Én ting til folk overser. Sjekk e-postvedlegg og chatteapper. Slack, Teams, til og med gamle Gmail-tråder lagrer dine egne dokumenter i fullt syn. Reddet meg en gang.
En ting jeg vil legge til det @mikeappsreviewer og @jeff sa: sjekk om filene faktisk noen gang var lokalt lagret på Mac-en din. Mange som bruker iCloud Drive, Dropbox, OneDrive eller Google Drive har filer som kun er tilgjengelige på nettet. Hvis du slettet en plassholder, finnes noen ganger nettversjonen fortsatt, eller filhistorikken/versjonshistorikken er der selv når Nylig slettet er tom. Det er annerledes enn vanlig filgjenoppretting og mye mindre risikabelt. Hvis dette også er arbeidsdokumenter, spør IT før du gjør for mye. Seriøst. Administrerte Mac-er har ofte sikkerhetskopier du ikke vet om, eller oppbevaring på SharePoint / OneDrive. Jeg har sett folk kaste bort timevis på å skanne en SSD etter en fil som har ligget i en bedrifts gjenopprettingsportal hele tiden. Litt smertefullt lol. En liten uenighet med det vanlige rådet om ikke å installere noe: hvis Mac-en er den eneste maskinen din, ikke få så panikk at du ikke gjør noe nyttig. Bare vær smart. Minimer skriving, ja, men bruk 10 minutter på å sjekke skyhistorikk, appenes nettportaler og delte mapper først. Hvis ingenting av det fungerer, så ja, bruk Disk Drill og gjenopprett kun til en ekstern disk. Den delen betyr mye. Og hvis FileVault var på og Mac-en har vært mye brukt siden slettingen, kan sjansene falle ganske raskt på nyere Mac-er med SSD. Også nyttig lesning: beste råd fra fellesskapet for å gjenopprette slettede filer på Mac. Kortversjon: 1. Sjekk nettportalene i skyen og versjonshistorikk 2. Spør jobbens IT hvis det er aktuelt 3. Sjekk delte/team-mapper 4. Kjør deretter Disk Drill 5. Lagre gjenopprettede filer et annet sted Gjør det før du roter for mye rundt og gjør det verre.
En vinkel jeg ville legge til utover det @jeff, @ombrasilente og @mikeappsreviewer allerede dekket: sjekk **lokale filversjonsmetadata** direkte i Finder. Velg mappen der filen pleide å ligge, og bruk deretter **Arkiv > Gå tilbake til** i appen som opprettet den, eller høyreklikk på overordnet mappe og se på tidsstemplene i **Vis info**. Noen ganger er filen borte, men en nyere erstatning eller duplikat har overlevd med et litt annet navn. Jeg er litt uenig i rådet om å stoppe alt umiddelbart hvis du fortsatt er i appen som opprettet dokumentet. I noen tilfeller gjør det å avslutte appen at den eneste midlertidige kopien som er igjen, forsvinner. Også verdt å sjekke: - **Nylig aktivitet i Terminal** hvis du kjenner filnavnet: `mdfind 'filename'` eller etter type: `mdfind 'kMDItemFSName == '*.docx'` - **Midlertidige mapper**: `/private/var/folders` - **Utskriftskøer / eksporterte kopier** hvis du noen gang skrev ut til PDF - **Vaner med ekstern skjerm / USB-stasjon**. Mange slettede filer ble faktisk lagret på et annet volum. Hvis gjenopprettingsprogramvare blir nødvendig, er **Disk Drill** et solid valg for Mac. **Fordeler** - Enkel forhåndsvisning før gjenoppretting - God filtrering etter type/navn - Brukervennlig grensesnitt - Håndterer APFS rimelig bra **Ulemper** - Dype skanninger kan gi mange irrelevante treff - De beste gjenopprettingsresultatene avhenger fortsatt av hvor mye SSD-en ble brukt etter sletting - Betalt gjenoppretting for full bruk - Ikke like rettsmedisinsk i følelsen som noen profesjonelle verktøy Konkurrenter som R-Studio og Data Rescue kan være sterkere for avanserte tilfeller, men mindre tilgjengelige. Min rekkefølge ville være: verifiser appens midlertidige filer/versjonshistorikk, sjekk midlertidige filer/systemsøk, og kjør deretter Disk Drill og gjenopprett kun til en annen stasjon.