Jeg ryddet opp på USB-minnepinnen min og slettet ved et uhell viktige filer som jeg fortsatt trenger til jobb og personlige dokumenter. Jeg har allerede tømt det jeg kunne, og nå prøver jeg å finne ut den beste måten å gjenopprette slettede filer fra en USB-stasjon på uten å gjøre situasjonen verre. Hvilke gjenopprettingstrinn eller hvilket program bør jeg prøve først?
Hvis USB-minnepinnen din lager klikkelyder, kobler seg tilfeldig fra systemet, eller blir varm i hånden, stopp der. Koble den fra. Ikke fortsett å teste ting. Ikke kjør reparasjonsverktøy. Ikke bruk CHKDSK. Jeg har sett folk gjøre dette i håp om en rask løsning, og så ende opp med et større rot fordi stasjonen fortsatte å forverres mens Windows reparerte den. På det tidspunktet er et profesjonelt gjenopprettingsverksted det tryggere valget.
Hvis de enkle kontrollene ikke fikk filene dine tilbake, ville jeg antatt én av to ting. Filtabellen er skadet, eller filene er borte på den vanlige slettet-men-ikke-overskrevet-måten. I begge tilfeller er gjenopprettingsprogramvare det praktiske neste steget.
Du kommer til å støte på de vanlige gratisforslagene, PhotoRec, TestDisk, Windows File Recovery. Jeg prøvde dem. De fungerer, på et vis, hvis du er komfortabel i en terminal og ikke har noe imot opprydding etterpå. Den irriterende delen er spesielt PhotoRec. Det gjenoppretter etter filsignatur, så du mister ofte de opprinnelige navnene og mappestrukturen. Du ender opp med å stirre på en haug med filer med navn som f123456.jpg og bruker kvelden på å åpne dem én etter én. Det er ikke gøy. Jeg gjorde dette én gang med en samling familiebilder, og jeg angrer fortsatt litt på det.
For folk som vil ha noe enklere å håndtere, har jeg hatt bedre resultater med Disk Drill. Det føltes mindre risikabelt, mindre rotete og mye enklere å jobbe seg gjennom da jeg prøvde å hente data fra en ustabil USB-minnepinne.
Hvorfor jeg stadig peker folk dit:
- Det lar deg lage et bilde av stasjonen først. Du lager en byte-for-byte-kopi av USB-minnepinnen, og skanner deretter kopien i stedet for å belaste den originale enheten. Hvis flash-stasjonen din er halvdød, betyr dette mye.
- Du får forhåndsvisninger før gjenoppretting. Bilder, videoer, dokumenter, du kan undersøke hva den fant før du lagrer noe. Sparer tid. Sparer gjetting også.
- Det holder ting bedre organisert. Etter min erfaring gjorde det en bedre jobb med å bevare mappestrukturen og identifisere filtyper enn de gratis kommandolinjeverktøyene. Det fungerer også med BitLocker-krypterte stasjoner, noe som er fint hvis USB-en din hadde beskyttelse slått på.
Én regel folk roter til hele tiden, lagre gjenopprettede filer på datamaskinens interne disk, ikke tilbake på den samme USB-minnepinnen. Hvis du skriver nye data til den skadede stasjonen mens du prøver å gjenopprette den, risikerer du å overskrive filene du prøvde å redde i utgangspunktet. Jeg vet dette høres åpenbart ut, men trøtte folk gjør trøtte ting.
Etter at du har kopiert ut alt du trenger, slett og reformater USB-stasjonen hvis du fortsatt stoler på den. Jeg ville nok heller gått for å bytte den ut hvis den allerede har oppført seg merkelig én gang. Lagring er billig. Tapte filer er det ikke.
Slutt å bruke USB-pinnen først. Hver ny skriving reduserer sjansene dine.
Hvis dette var en vanlig sletting pluss tømming av papirkurven, ligger filene dine ofte fortsatt på stasjonen til nye data overskriver dem. Så neste steg er enkelt. Skann den fra PC-en din og gjenopprett til en annen stasjon. Ikke tilbake til USB-en. Folk gjør denne feilen heeele tiden.
Jeg er enig i deler av det @mikeappsreviewer sa, men jeg synes ikke du trenger å hoppe rett til de mer rå verktøyene med mindre du liker å sortere gjennom en haug med omdøpte filer. For jobbdokumenter og personlige mapper ville jeg startet med Disk Drill fordi det har en tendens til å bevare filnavn og mappestier bedre enn gjenoppretting kun basert på signaturer. For dokumenter betyr det veldig mye.
Min rekkefølge ville vært:
- Koble til USB-en i skrivebeskyttet modus hvis oppsettet ditt tillater det.
- Kjør en skanning med Disk Drill.
- Filtrer etter dokumenter, PDF, XLSX, DOCX, JPG, det du trenger.
- Forhåndsvis filene først.
- Gjenopprett dem til datamaskinen din eller en annen ekstern stasjon.
Hvis hurtigskanningen finner lite, kjør dypskanningen. På flash-stasjoner dukker slettede Office-dokumenter ofte opp helt fint hvis pinnen ikke ble brukt igjen etter oppryddingen. Hvis den ble brukt igjen, faller gjenopprettingsraten raskt. Det er den stygge delen.
En ting jeg ville lagt til. Sjekk skysynkronisering og midlertidige kopier før du bruker timer på å skanne. Se i OneDrive, Google Drive, Nylige filer, Office-gjenoppretting og midlertidige plasseringer i Windows. Jeg har sett folk gjenopprette 90 prosent fra synkroniseringshistorikk og aldri trenge full gjenopprettingsprogramvare.
Hvis du vil ha en solid oversikt over den beste programvaren for datagjenoppretting for 2026, hjelper denne: beste verktøy for gjenoppretting av USB-filer forklart
Hvis USB-en begynner å koble fra, fryse Explorer eller ber om formatering, stopp og lag et image av den først. Hvis den holder seg stabil, skann den nå, ikke i morgen.
Det første jeg ville gjort, som verken @mikeappsreviewer eller @byteguru egentlig la nok vekt på: sjekk om filene noen gang ble klippet ut og limt inn, ikke bare lagret på USB-en. Windows etterlater noen ganger spor i Nylige, Hurtigtilgang, Office-listene over nylige filer og til og med appspesifikke cacher. Hvis dette var arbeidsdokumenter, åpne Word eller Excel og sjekk gjenopprettede/ulagrede dokumenter før du går rett til full gjenopprettingsmodus. Folk hopper over det og kaster bort en time på å skanne etter ting som fortsatt ligger i en lokal temp-mappe.
Hvis USB-oppryddingen skjedde på Windows, se også på Filhistorikk, versjonshistorikk i OneDrive og eventuell sikkerhetskopiprogramvare du har glemt at du aktiverte. Kjedelig svar, men ærlig talt det raskeste når det fungerer.
Hvis alt dette ikke gir noe, så ja, bruk gjenopprettingsprogramvare. Jeg er litt uenig i å hoppe rett til den dypeste skanningen først. Start med en vanlig skanning, fordi dype signaturskanninger kan gi deg et kaos av duplikater og halvveis ødelagte filer. Hvis du vil ha minst mulig hodebry, er Disk Drill et solid valg for gjenoppretting av slettede filer fra USB, siden det er enklere å sortere etter filtype, dato og forhåndsvisninger enn det mer kaotiske gratisgreiene.
Viktig poeng: gjenopprett til datamaskinen din, ikke tilbake til minnepinnen. Seriøst. Ikke gjør den klassiske tabben to ganger.
Hvis USB-en oppfører seg normalt, skann nå. Hvis den kobler fra eller ber om formatering, slutt å tukle med den.
For mer diskusjon om defekt flash-lagring og alternativer for filgjenoppretting, er denne tråden ganske nyttig: beste måter å gjenopprette filer fra en defekt USB-enhet.