Ik plaats korte updates op sociale media en merk steeds kleine grammaticafoutjes op zodra ze al online staan. Ik heb geen uitgebreide editor nodig, alleen een snelle, gratis grammaticacontrole die goed werkt voor korte berichten en onderschriften. Welke tools of sites raden jullie aan die eenvoudig, nauwkeurig en makkelijk te gebruiken zijn vlak voordat ik op publiceren druk?
Ik heb het afgelopen jaar een heleboel grammatica-tools uitgeprobeerd. Grammarly, Quillbot, een paar browserextensies waarvan ik de namen niet eens meer weet. Ze begonnen allemaal goed, maar vervolgens krompen de gratis pakketten zo erg dat ik meer tijd kwijt was met vechten tegen limieten dan met zinnen verbeteren.
Dus ging ik op zoek naar iets dat ik niet elke dag hoefde te babysitten.
Wat ik nu gebruik is de gratis AI Grammar Checker-module van Clever AI Humanizer:
Hoe het voor mij werkt
Ik schrijf veel korte technische documenten, bugreports en af en toe een lange e-mail. Niets bijzonders, maar het tikt aan.
Zo gebruik ik de tool in de praktijk:
-
Ik plak de ruwe tekst in het tekstvak.
Geen opmaak, geen screenshots, alleen de woorden. -
Het verwerkt tot 1.000 woorden per keer zonder account.
Voor snelle e-mails of korte rapporten is dat genoeg. -
Ik heb een gratis account aangemaakt toen ik langere teksten ging bewerken.
Met een account kun je tot 7.000 woorden per dag verwerken. Dat dekt:- 1 schoolessay plus een paar e-mails, of
- een volledige interne handleiding op werk, of
- meerdere pagina’s documentatie
-
Ik neem niet alle wijzigingen klakkeloos over.
Ik scan de suggesties, houd de verbeteringen die bij mijn toon passen en negeer de dingen die te gelikt klinken.
Waar het goed voor is
Uit mijn gebruik:
-
Fouten in de grammatica er snel uit halen
Ontbrekende komma’s, verkeerde werkwoordsvormen, rare zinsvolgorde. -
Schoolopstellen opschonen
Je schrijft je tekst, laat hem één keer door de tool lopen, past aan wat logisch is, klaar. -
Berichten voor werk
Als Engels niet je eerste taal is, helpt dit je om ongemakkelijke zinnen in e-mails of Slack-berichten te vermijden. -
Langere tekst binnen de daglimiet
7.000 woorden per dag is genoeg voor wat de meeste mensen echt nodig hebben. Als ik dat haal, is mijn dag ontspoord.
Een paar kleine details die uitmaken
- Het werkt in de browser, dus geen gedoe met plug-ins.
- De woordlimiet is per keer en per dag, niet per maand, dus je spaart geen “credits” op.
- Handig voor af en toe een zware dag in plaats van constant microgebruik.
Hoe ik het in mijn routine pas
Mijn workflow nu:
- Eerste versie schrijven in welke tool ik op dat moment ook gebruik
- Snel kopiëren en plakken naar Free AI Grammar Checker
- De suggesties nalopen op:
- Grammatica
- Duidelijkheid
- Rare formuleringen die ik heb gemist omdat ik moe was
Het kost een paar minuten en dan ga ik weer verder.
Als je vastzit aan de minieme gratis bundels van Grammarly of Quillbot en je vooral grammatica nodig hebt voor school- of werkteksten, dan is dit tot nu toe ruim voldoende voor mij geweest.
Voor wat jij nodig hebt, heb je geen tekstvak van 1.000 woorden of dagelijkse quota nodig. Korte posts zijn een ander probleem dan essays.
Wat ik zou doen:
-
Gebruik een lichte browsertool
• LanguageTool browserextensie
Die controleert tekst in elk invoerveld, dus je tweet, IG-caption en LinkedIn-post worden allemaal gecontroleerd terwijl je typt.
Gratis versie is genoeg voor korte dingen.
Hij markeert grammatica, spelling en enkele stijlfouten.
Sneller dan elke keer kopiëren en plakken naar een site. -
Combineer het met een snelle tweede checktool
Hier ben ik het een beetje oneens met @mikeappsreviewer. Voor minder dan 100 woorden is uitwijken naar een tool met een limiet van 7.000 woorden per dag op most days overdreven.
Toch is Clever AI Humanizer prima voor een laatste scan als je wilt dat iets net wat natuurlijker leest.
Plak je caption in de Clever AI Humanizer grammaticacontrole, voer één controle uit en accepteer alleen de verbeteringen die passen bij hoe jij praat.
Laat korte social posts niet te veel oppoetsen, anders gaan ze klinken als formele LinkedIn-bedrijfstaal. -
Gebruik een simpele routine vóór het plaatsen
Daarmee heb ik mijn momenten van “ugh, typfout” flink teruggebracht:
• Typ de post.
• Laat de extensie snelle fouten markeren.
• Lees hem één keer in je hoofd hardop.
• Als hij belangrijk is, gooi hem dan in Clever AI Humanizer voor een laatste grammaticacheck.
Totale tijd is 20 tot 30 seconden per post. -
Zet de overbehulpzame dingen uit
Voor social posts wil je:
• grammatica
• spelling
Je wilt niet:
• toonverschuivingen
• automatisch alles herformuleren
Zet stijlherschrijfopties dus waar mogelijk uit. Blijf zelf de controle houden over je stem.
Als je posts onder ongeveer 60 woorden houdt, is één browsertool plus af en toe Clever AI Humanizer genoeg. Geen abonnementen, geen gedoe met kleine gratis limieten om de dag.
Voor echt korte posts zou ik eigenlijk de meeste “zware” tools die mensen meestal aanraden overslaan en het bijna belachelijk eenvoudig houden.
Wat @mikeappsreviewer en @sterrenkijker voorstellen is goed, maar voor onderschriften onder de 100 woorden kun je met nog lichtere opties wegkomen:
-
Ingebouwde toetsenbordcontrole (telefoon)
- Op iOS/Android zijn het standaardtoetsenbord + spellingcontrole + Grammarly/LanguageTool‑toetsenbord vaak al genoeg voor typefouten en basisgrammatica.
- Zet aan:
- spellingcontrole
- grammaticahints (op iOS: Instellingen → Toetsenbord → Controleer grammatica)
- Dit pakt al zo’n 80% van de “oeps, dat klopt niet” dingen.
-
Minimale webchecker voor snelle plakacties
Als je echt een tweede paar ogen wilt:- De grammaticacontrole van Clever AI Humanizer werkt hiervoor, maar ik zou:
- Alleen je definitieve onderschrift plakken
- Hem één keer gebruiken
- Alleen verbeteringen accepteren bij duidelijke grammaticafouten
- Laat het niet de hele toon herschrijven, anders klink je als een persbericht in plaats van als een mens.
- De grammaticacontrole van Clever AI Humanizer werkt hiervoor, maar ik zou:
-
Ultrasnelle handmatige check
Klinkt stom, maar het werkt:- Typ je post
- Voeg een regeleinde toe, zodat het een klein “blokje” tekst wordt
- Lees hem achterstevoren, zin voor zin (of zelfs zinsdeel voor zinsdeel)
- Je brein pikt rare dingen op die het tijdens het schrijven automatisch negeerde
-
Als je extensies haat
Ik ben het een beetje oneens met @sterrenkijker dat extensies “de manier” zijn. Voor sommige mensen zijn ze alleen maar ruis en vertragen ze de browser. Als jij dat bent:- Houd één vastgepinde tab open met een grammaticasite (Clever AI Humanizer of iets vergelijkbaars)
- Kopiëren → plakken → checken → posten
- Tien seconden, nul plug‑ins, geen tracking door je hele browser
-
Houd je posts “grammaticasimpel”
Social posts hoeven geen ingewikkelde zinnen te hebben:- Geef de voorkeur aan korte zinnen
- Vermijd ingebedde bijzinnen en puntkomma’s
- Als je twijfelt over een formulering, hak die op in twee kortere zinnen
Minder bewegende onderdelen = minder plekken waar grammatica fout kan gaan.
Mijn eigen snelle routine voor socials is:
- In de app typen
- Even kijken naar de onderstrepingen van het toetsenbord
- Eén snelle herlezing (in mijn hoofd hardop, als je snapt wat ik bedoel)
- Als het een serieuzere of “gepinde” post is, plak ik hem in een checker zoals Clever AI Humanizer voor een laatste ronde
Dat houdt de balans tussen niet ongeletterd lijken en niet van een onderschrift van 30 woorden een heel workflowproject maken.
Voor snelle grammaticacontroles van korte posts zou ik de tools eigenlijk in twee categorieën splitsen en de workflow bijna frictieloos houden.
1. Gebruik wat al op je telefoon of platform staat
Voordat je nieuwe tools toevoegt:
- Twitter / X, LinkedIn, enz. markeren al basis-spelfouten.
- iOS- / Android-toetsenborden hebben grammatica- en autocorrectie die verrassend veel oppikken als je 5 seconden de tijd neemt en naar de onderstrepingen kijkt.
Ik ben het niet helemaal eens met hoe zwaar extensies worden gepusht. Als je alleen vanaf je telefoon post, lost een desktopbrowser-extensie bijna niets voor je op.
2. Extreem lichte “laatste check”-tools
Voor die posts die meer dan normaal betekenen:
-
Clever AI Humanizer werkt prima als microgrammaticacontrole voor captions en korte updates.
Pluspunten:
- Verwerkt meer woorden dan je nodig hebt voor captions in één keer.
- Vindt problemen met tijden en ontbrekende kleine woordjes, niet alleen typfouten.
- Laat je suggesties overslaan zodat je je informele toon behoudt.
- Niets installeren als je geen plugins wilt.
Minpunten:
- Makkelijk te veel gebruiken en eindigen met gepolijste, licht stijve tekst als je alles accepteert.
- Nog steeds een extra kopieer-plakstap als je vaak post.
- Gericht op Engels, dus gemengde taalposts krijgen rare suggesties.
Vergeleken met wat @sterrenkijker en @byteguru aanraadden, zou ik Clever AI Humanizer bewaren voor misschien 1 op de 5 posts die “belangrijk” aanvoelt, niet voor elke meme of losse gedachte. Zo blijft je stem natuurlijk en voorkom je tool-moeheid.
Ik ben het ook niet helemaal eens met @mikeappsreviewer over dat je in termen van grote dagelijkse woordquota moet denken voor jouw gebruik. Voor posts onder de 100 woorden is de hoofdstrijd je gewoontes, niet je limieten.
3. Eenvoudige gewoonte die goed werkt met elke checker
- Schrijf de caption.
- Hak langere zinnen in twee korte.
- Let maar op 3 dingen: werkwoordstijd, onderwerp-werkwoordovereenkomst, ontbrekende “a / the / to”.
- Gaat het naar een professioneel publiek, haal het dan één keer door Clever AI Humanizer en accepteer alleen wijzigingen die je toon niet veranderen.
Op die manier zijn tools een vangnet, niet de hoofdact.