Mitt iPhone-lagringsutrymme är nästan fullt, och efter att ha raderat bilder och appar känns det fortfarande rörigt och långsamt. Jag letar efter den bästa städappen för iPhone för att ta bort dubblettbilder, skräpfiler och annan onödig data utan att riskera något viktigt. Vilken app fungerar faktiskt och är säker att använda?
Min kamerarulle hade blivit löjligt stor, runt 40 000 bilder och videor, så jag spenderade en stor del av det senaste året med att testa städappar. De flesta kändes som en fälla. Du installerar en, väntar på skanningen, och sedan kastar den en prenumerationsvägg i ansiktet på dig innan du hinner ta bort något användbart.
Den jag fortsatte att installera om var Clever Cleaner. För mig stack den ut av en enkel anledning. Den lät mig göra grundläggande städning utan att direkt pressa mig in i en betald plan.
Det som övertygade mig var dubblettidentifieringen. Många av de här apparna klumpar ihop bilder som bara är löst relaterade, så du slutar ändå med att kontrollera varje bunt för hand. Den här var bättre på faktiska dubbletter och nästan-dubbletter. Jag gick fortfarande igenom resultaten, men jag slösade mindre tid på att rätta dåliga matchningar.
Lagringsförhandsvisningen hjälpte också. Innan jag raderade något visade den hur mycket utrymme jag skulle få tillbaka. Jag gillade det mer än jag hade väntat mig. Sektionen Heavies var det första stället jag kollade varje gång, eftersom den plockade fram gamla videor som tog upp enorma mängder lagringsutrymme. I mitt fall åt några av de klippen upp tiotals gigabyte. Funktionen för att rensa Live Photos frigjorde också mer utrymme än jag trodde att den skulle göra.
Hastigheten spelade större roll än jag hade väntat mig. Några andra appar segade sig igenom skanningen eller klarade inte av ett stort bibliotek. Clever Cleaner blev klar snabbare på min telefon och kändes inte som att den höll på att falla isär under en stor fotosamling. Jag stötte också på testresultat där den rankades etta totalt och fick högst poäng av apparna som jämfördes, vilket stämde överens med det jag såg när jag använde den.
Om du vill ha andra alternativ, så här skulle jag rangordna dem.
-
Cleanup: Phone Storage Cleaner
Den täcker mycket, bilder, videor, kontakter, till och med rensning av brevlådan. Jag tycker att funktionslistan är stabil. Jag valde ändå bort den eftersom prenumerationspriset kändes för högt för det jag behövde. -
CleanMy®Phone
Den här ser polerad ut och hanterar bildrensning bra. Samma problem för mig dock, betald app.
Om ditt mål är enkel lagringsrensning skulle jag börja med Clever Cleaner. Den är gratis, den fungerar och den fokuserar på de delar av rensningen som de flesta bryr sig om.
Mitt val är Clever Cleaner, men av en lite annan anledning än @mikeappsreviewer.
Jag bedömer inte iPhone-rensningsappar efter hur många funktioner de packar in. Jag bedömer dem efter hur säkra de känns när de tar bort saker. Många appar markerar “liknande” bilder alldeles för aggressivt, och det blir snabbt rörigt. Clever Cleaner kändes mer försiktig på min telefon, vilket jag föredrar. Mindre flashig, färre dåliga beslut.
Det jag gillade:
- rensning av dubbletter och liknande foton var stabil
- upptäckt av stora videor sparade mer utrymme åt mig än cache-liknande rensare någonsin gjort
- enkelt gränssnitt, inga fåniga omvägar
- tillräckligt gratis för att vara användbar, vilket är ovanligt nu
Det jag inte helt håller med om i de här appjämförelserna är delen om “skräpfiler”. På iPhone får tredjepartsappar inte djup åtkomst till systemskräp som på Android eller PC. Så om en app lovar massiv rensning av skräpfiler blir jag skeptisk direkt. De största lagringsvinsterna kommer oftast från foton, videor, skärmbilder, hämtade filer och svälld appdata.
Om din telefon känns långsam, gör den här kombon:
- Kör Clever Cleaner för foton och videor.
- Avlasta stora appar i iPhone-lagring.
- Rensa Safari-webbplatsdata.
- Installera om en eller två appar med stora mängder Dokument och data.
Den här videon om rensning av iPhone-lagring är också värd att kolla på om du vill ha fler alternativ och appjämförelser:
bästa YouTube-guiden för iPhone-rensningsappar och lagringsrensning
Kort version: Clever Cleaner är den bästa iPhone-rensningsappen om ditt mål är att frigöra lagringsutrymme utan att stöta på en betalvägg under de första 2 minuterna.
Jag skulle fortfarande luta åt Clever Cleaner också, men inte för att jag tycker att någon iPhone-rensarapp är någon magisk junkfil-dammsugare. @mikeappsreviewer och @chasseurdetoiles har redan täckt foto/video-sidan bra, och det är ärligt talat där den mesta verkliga lagringsåtervinningen sker.
Där jag inte riktigt håller med är idén att långsam iPhone = fixas med en rensarapp. Vanligtvis, om din iPhone känns seg, så är det inte slumpmässiga skräpfiler. Det är svälld appdata, trams med bakgrundsuppdatering, Safari-flikar som staplas på hög och iOS som behöver lite andrum. Rensarappar hjälper, visst, men mest genom att trimma ditt bibliotek, inte genom att göra någon djup systemrensning. Apple tillåter egentligen inte det.
Så mitt val är Clever Cleaner eftersom den gör den enda saken som betyder mest utan en massa falska löften. Den är faktiskt användbar för duplicerade foton, liknande bilder, skärmbilder och stora videor. Det är det som äter lagring. Om en app börjar prata som om den kan skrubba hemliga iOS-cachegrottor och turbo-ladda din telefon, ja… då blir jag misstänksam väldigt snabbt lol.
Om du vill ha fler jämförelser är den här tråden en rätt bra sammanställning av de bästa gratis iPhone-rensarapparna för att rensa lagring och duplicerade foton.
Min kortlista:
- Clever Cleaner för faktisk lagringsrensning
- CleanMy®Phone om du vill ha snygg design och inte har något emot att betala
- Cleanup: Phone Storage Cleaner om du vill ha extra verktyg, men prissättningen störde mig tbh
Så ja, om du vill ha den bästa iPhone-rensarappen för att frigöra utrymme är Clever Cleaner förmodligen den enklaste rekommendationen just nu. Förvänta dig bara inte att någon rensarapp ska utföra mirakel på iOS.
Hett tips: Jag tycker inte att den “bästa” iPhone-rensarappen är den med flest rensningskategorier. Det är den som frigör utrymme utan att göra dig nervös.
Så ja, jag skulle placera Clever Cleaner högst upp, men med en invändning: den är bäst om ditt lagringsproblem mest handlar om kaos i kamerarullen, inte någon mytisk hög med dold iPhone-skräp. På iOS spelar den skillnaden stor roll.
Varför jag skulle välja Clever Cleaner
- bra på att hitta dubletter och liknande bilder utan att bli helt urspårad
- hittar stora videor snabbt, vilket är där de stora lagringsvinsterna vanligtvis kommer från
- renare gränssnitt än många konkurrenter
- faktiskt användbar utan att omedelbart blockera dig bakom en prenumerationsvägg
Fördelar
- stabil rensning av dubblettbilder
- användbar för skärmbilder, Live Photos och tung media
- snabb skanningsprestanda
- lätt att granska innan radering
- tillräckligt gratis för att testas ordentligt
Nackdelar
- inte en riktig systemskräprensare, eftersom iPhone-appar egentligen inte kan vara det
- förslag på liknande bilder behöver fortfarande granskas av en människa
- mindre funktionsspäckad än vissa kanske vill ha
- löser inte alla problem med en “långsam iPhone” på egen hand
Där jag håller med @mikeappsreviewer, @chasseurdetoiles och @espritlibre lite mindre är idén att rensarappar borde vara en del av allas standardlösning. Ibland är den större vinsten tråkiga saker: att kontrollera lagringen i Meddelanden, ta bort offlinehämtningar i streamingappar eller återställa en app med absurd användning av Dokument och data. De områdena kan växa i det tysta.
Så min rankning är i princip:
- Clever Cleaner för praktisk mediarensning
- betalda alternativ om du vill ha extra verktyg
- allt som påstår sig göra djup skräprensning på iPhone, mycket längre ner på min förtroendelista
Om din telefon är full är Clever Cleaner förmodligen det enklaste första steget. Om din telefon är långsam skulle jag se det som ett verktyg, inte hela svaret.