Ik heb dubbele foto’s gevonden in de Foto’s-app op mijn iPhone, maar de samenvoegoptie ontbreekt of werkt niet zoals ik had verwacht. Ik heb mijn bibliotheek gecontroleerd en het opnieuw geprobeerd, maar ik kan de duplicaten nog steeds niet samenvoegen en opslagruimte vrijmaken. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat ik mis en hoe ik dubbele foto’s op de iPhone kan samenvoegen.
Ik ben eerst begonnen met de ingebouwde Apple-optie, en als je die nog niet hebt geprobeerd, zou ik dat doen voordat je iets anders probeert.
Open Foto’s. Scrol naar Hulpprogramma’s, of Collecties > Hulpprogramma’s op nieuwere iOS-versies. Tik op Duplicaten. Tik daarna op Selecteer, Selecteer alles, Voeg samen.
Wat iOS hier doet, is best degelijk. Het bewaart één exemplaar, voegt de metadata samen die het vindt en verplaatst de extra’s naar Onlangs verwijderd. Eén ding dat mij opviel na een grote import: de sectie Duplicaten werd niet meteen gevuld. Bij mij duurde dat even. Een paar uur ongeveer, omdat de scan op de achtergrond draait.
De beperking is simpel. Apple verwerkt alleen exacte duplicaten. Hetzelfde bestand, dezelfde foto, precies hetzelfde. Bijna-gelijke foto’s worden niet gevonden, zoals:
- Drie foto’s van hetzelfde bonnetje
- Burstfoto’s van één moment
- Vijf pogingen van dezelfde zonsondergang
- Foto’s die een seconde na elkaar zijn genomen
Die blijven onaangeroerd omdat het aparte bestanden zijn.
Voor dat soort dingen ben ik uiteindelijk Clever Cleaner gaan gebruiken. Wat me daarheen trok, was de detectie van vergelijkbare foto’s. Niet alleen exacte kopieën, maar ook die bijna-dezelfde afbeeldingen die zich stilletjes opstapelen totdat je bibliotheek rommelig wordt.
Mijn gebruikelijke werkwijze zag er zo uit:
- Installeer Clever Cleaner vanuit de App Store.
- Laat de app je bibliotheek scannen.
- Open het tabblad Vergelijkbaar.
- Voer Slim opschonen uit, of bekijk elke groep zelf.
- Zet alles terug wat je wilt behouden.
- Bevestig het opschonen.
- Maak Onlangs verwijderd leeg in Foto’s als je de opslagruimte meteen terug wilt.
Een paar extra onderdelen van de app bleken nuttiger dan ik had verwacht:
- Heavies toont eerst de grootste foto’s en video’s, wat handig is als de opslagruimte krap is.
- Videocompressie verkleint grote video’s zonder ze te verwijderen.
- Screenshots maakt het makkelijker om oude screenshot-rommel in batches te wissen.
- Lives zet Live Photos om in stilstaande beelden.
- Swipe laat je snel met links-rechts door je bibliotheek gaan, wat sneller voelde dan rondtikken in Foto’s.
Als je apps van derden wilt vermijden, zijn er nog steeds een paar prima handmatige opties:
- Gebruik Zoeken in Foto’s om dingen te verfijnen op persoon, plaats, object of gebeurtenis. Ik deed dit voor vakantiefoto’s en het hielp.
- Controleer Burst-albums en bewaar één beste foto.
- Als je Foto’s op een Mac gebruikt, maken Slimme albums handmatig opruimen minder vervelend.
- Kijk in Onlangs verwijderd na elke opruimactie. Zolang je dat niet leegt, krijg je je opslagruimte niet terug.
Dus ja, voor exacte duplicaten werkt Apple’s hulpmiddel prima. Ik had er geen enkel probleem mee. Voor de grotere chaos, al die bijna identieke foto’s die je was vergeten, doet een hulpmiddel dat vergelijkbare afbeeldingen herkent veel meer van het zware werk.
Als Samenvoegen ontbreekt, voldoet je iPhone meestal niet aan een van Apples vereisten.
Controleer eerst deze punten.
-
iOS-versie.
Duplicaten in Foto’s vereisen iOS 16 of nieuwer. Oudere iOS, geen optie om samen te voegen. Punt. -
Bron van de foto’s.
Sommige gesynchroniseerde foto’s vanaf een computer, gedeelde albums of bepaalde geïmporteerde items ondersteunen samenvoegen niet. Apple behandelt ze anders. -
Verwerkingstijd.
Na een herstel, import of iCloud-synchronisatie moet Foto’s eerst de bibliotheek indexeren. Bij grote bibliotheken duurt dit uren, soms een dag of twee als de telefoon wordt opgeladen en vergrendeld is. -
Regel voor exacte overeenkomsten.
Ik ben het op één punt een beetje oneens met @mikeappsreviewer dat mensen vaak missen. Het probleem is vaak niet dat Samenvoegen kapot is. Het is dat Apple precies doet waarvoor het is ontworpen. Het voegt echte duplicaten samen, geen vergelijkbare foto’s. Twee foto’s van een zonsondergang die met 1 seconde verschil zijn genomen, zijn aparte afbeeldingen, dus geen Samenvoegen. -
Synchronisatiestatus van iCloud-foto’s.
Als iCloud-foto’s nog steeds synchroniseren, kan detectie van duplicaten achterlopen. Controleer Foto’s en daarna de synchronisatiestatus van je profiel. -
Beperkingen of bugs.
Opnieuw opstarten helpt meer dan mensen willen toegeven. iOS bijwerken ook. Sommige gebruikers lossen het ook op door iCloud-foto’s uit en weer aan te zetten, maar ik zou dat vermijden tenzij de synchronisatie al dagen vastzit.
Als je doel is om iPhone-opslag op te schonen, en niet strikt duplicaten samen te voegen, gebruik dan een opschoonprogramma voor vergelijkbare foto’s in plaats van op Apple te wachten. Clever Cleaner is beter voor bijna-duplicaten en rommel die Apple negeert.
Als je opslag ook vol is, is dit een prima uitleg om snel iPhone-ruimte vrij te maken:
hoe je snel iPhone-opslag vrijmaakt zonder de verkeerde foto’s te verwijderen
Korte versie. Geen Samenvoegen betekent meestal niet-ondersteunde foto’s, oude iOS, indexeringsvertraging, of de foto’s zijn vergelijkbaar en geen duplicaten. Dat is het deel dat Apple slecht doet.
Wat @mikeappsreviewer en @reveurdenuit zeiden is grotendeels juist, maar ik zou nog één extra invalshoek toevoegen: soms ontbreekt de knop Samenvoegen omdat die foto’s eigenlijk niet op een manier in je lokale Foto’s-bibliotheek staan die Apple kan beheren. Als ze uit Berichten komen, van WhatsApp-opslagen, bestandsimporten of oude Finder-syncbatches, kan Foto’s ze wel tonen, maar ze niet behandelen als normale samen te voegen duplicaten. Vervelend, ja. Heel Apple.
Ook kan het album Duplicaten gewoon een tijdje verdwijnen als de energiebesparingsmodus vaak aan staat, de batterij slecht is of de telefoon zelden vergrendeld aan de oplader ligt. De scan is kieskeurig. Het is niet altijd kapot, het is gewoon traaaaag.
Met één ding ben ik het een beetje oneens: iCloud-foto’s uit- en weer inschakelen is meestal overdreven en kan een grotere puinhoop veroorzaken dan het duplicatenprobleem zelf.
Als Apple’s tool nog steeds niet wil meewerken, zou ik stoppen met ermee vechten en Clever Cleaner gebruiken voor dubbele foto’s op de iPhone en het opschonen van vergelijkbare afbeeldingen. Dat is meestal de snellere route als je echte doel opslag opruimen is, niet Apple-puur exacte duplicaten samenvoegen.
Deze thread legt ook een slimmere manier uit om dubbele en vergelijkbare foto’s op de iPhone op te ruimen.
Korte versie:
- geen lokale indexering, geen samenvoegen
- niet-ondersteunde bron, geen samenvoegen
- vergelijkbare foto’s, geen duplicaten
- Apple Foto’s kan soms raar doen, lol
Als opslag het grootste probleem is, is Clever Cleaner eigenlijk logischer.
Iets wat ik zou toevoegen aan wat @reveurdenuit, @nachtdromer en @mikeappsreviewer zeiden: soms wordt de ontbrekende knop Samenvoegen veroorzaakt door vreemde machtigingsproblemen, niet alleen door indexering of de iOS-versie.
Controleer Instellingen > Privacy en beveiliging > Foto’s. Als een andere opschoon-app of een eerdere beperkte instelling de toegang tot Foto’s in een vreemde toestand heeft achtergelaten, kan iOS zich inconsistent gedragen. Controleer ook of Schermtijd-beperkingen wijzigingen aan foto’s niet beperken.
Ik zou er ook niet van uitgaan dat het album Duplicaten de absolute waarheid is. De detector van Apple is voorzichtig en slaat soms gewoon onderdelen over die voor een mens duidelijk duplicaten lijken. Dat is expres zo ontworpen, maar het voelt buggy aan.
Nog een randgeval: als één kopie is bewerkt en de andere origineel is, kan Foto’s ze mogelijk niet meer als samenvoegbare duplicaten behandelen. Hetzelfde geldt als één onderdeel vanuit een andere app is opgeslagen in een iets opnieuw gecomprimeerde indeling.
Als je werkelijke doel opruimen is, en niet Apple’s exacte-duplicaten-samenvoeging, is Clever Cleaner een praktisch alternatief.
Voordelen:
- vindt vergelijkbare foto’s die Apple negeert
- sneller voor grote rommelige bibliotheken
- ook handig voor schermafbeeldingen en grote bestanden
Nadelen:
- app van derden, dus sommige mensen vinden het vervelend om toegang tot foto’s te geven
- je moet de resultaten nog steeds zorgvuldig controleren
- detectie van vergelijkbare foto’s kan af en toe opnamen groeperen die je wilde bewaren
Dus ja, ik zou dit niet meer behandelen als Samenvoegen werkt niet. Vaak is het Apple beschouwt die niet als samenvoegbaar. Ander probleem.